2016 wordt het jaar van de focus voor Gertjan

2016 wordt het jaar van de focus voor Gertjan

01-04-2016 GertjanBlog

In een van de leukste straatjes van Haarlem vind je Bos. Bos kun je niet echt in een hokje plaatsen. Juicebar, saladebar, sapbar, zelf omschrijven ze zich als ‘Healthy to go’, maar ze vinden het ook erg gezellig als er mensen gaan zitten op de paar plekjes in de winkel. Dus ook die woorden dekken niet helemaal de lading. Bij Bos gaat het in ieder geval om lekker en gezond eten en drinken.

Wie is Gertjan?

Gertjan, halverwege de 30, is een echte Nederlander om te zien. Lang, blond en enorm goedlachs.
“Na zeven jaar in loondienst te hebben gewerkt als projectmanager in de evenementenwereld zocht ik een nieuwe uitdaging. Ik haalde niet meer genoeg voldoening uit mijn werk. Al langere tijd was ik bezig met gezond eten. In Amsterdam waren er al tal van tentjes die ‘healthy food’ aanbieden, maar in Haarlem nog niet. Dat merkte ik omdat ik graag na het werk ergens makkelijk een gezonde salade zou willen afhalen. In dat gat ben ik gesprongen en heb een kleine healthy hotspot opgericht, genaamd Bos.”

Ineens ben je werkgever

In het begin hielp zijn familie met alles. “Mijn vriendin is voedingsdeskundige en hielp mee met de juice en salade recepten en mijn zusje, moeder en schoonmoeder hielpen in de winkel met sapjes persen en bereiden. Inmiddels, 1,5 jaar verder, heb ik drie parttimers in dienst. Zo ben je ineens een werkgever, dat is wel even wat anders dan ondernemer.”

Klanten zijn enthousiast

Gertjan heeft veel trouwe klanten. Zij komen tijdens werk een juice halen of na het werk een salade to go. Zij zijn enthousiast, lovend over Gertjan en zijn heerlijke recepten en bevelen zijn gezonde producten aan. “Onlangs mocht ik 150 sapjes afleveren bij de Rabobank voor een vergadering. Later begreep ik dat een klant van mij bij diezelfde Rabobank werkt en mij had gepromoot.” Maar Gertjan loopt ook klanten mis. Sommige missen een broodje naast al die salades en op zondag kunnen ze niet terecht bij Bos. Kortom hier liggen kansen.

Mijn identiteit bepalen

Gertjan heeft meerdere doelen dit jaar. Maar zijn belangrijkste vraagstuk is het vaststellen van zijn identiteit. “Ik verkoop nu juices, salades en enkele voedingsproducten. En ik bezorg aan particulieren, bedrijven en ik sta op evenementen en feesten. Ik ben op zoek naar de juiste mix waar ik me op moet concentreren en ben bezig met vraagstukken, zoals wel of geen broodjes?  en wel of niet open op zondag? Wel of geen evenementen?”  Eigenlijk wil Bos alles, want alles loopt eigenlijk wel goed, maar toch verlangt hij naar focus.

Coach

Qredits coach Patrick van Gils, voormalig Marketing & Communicatie manager van McDonalds, Makro en Studio100, vindt het een mooie uitdaging en denkt dat zijn kennis en ervaring Gertjan verder kan helpen in het maken van de juiste keuzes. Volgende week ontmoeten ze elkaar voor het eerst. Zal er een klik zijn en kan Patrick Gertjan iets bieden? Volg Qredits en je zal het snel weten!

2016 wordt het jaar van de focus voor Gertjan