Focus met hoofdletter

Focus met hoofdletter

Langzaam maar zeker bewandelen we het pad dat mijn coach Patrick heeft uitgestippeld toen we begonnen met het coachingstraject in april eerder dit jaar. We zijn nu bij het punt 'focus' belandt of zoals Patrick liever zegt 'FOCUS'. 

Om maar aan te geven dat het een zeer belangrijk punt is in mijn onderneming. Eigenlijk in iedere onderneming is het belangrijk, het enige is... je moet er wel tijd voor vrij maken om er echt over na te denken. Zoals ik in mijn vorige blog al noemde, zijn dingen na 2,5 jaar soms normaal geworden en denk je er niet meer zo veel over na. Patrick motiveert mij om dat juist wel te doen en stuurt me de juiste richting op om dat te kunnen doen.

Flyeren bij bejaardentehuizen?

Herinneren jullie nog de smoothie – oma? De 80-jarige dame die elke week een sapje komt halen bij ons? Zou het nu raadzaam zijn voor ons om bij bejaardentehuizen te gaan flyeren en op zoek te gaan naar nog meer smoothie-oma's? Waarschijnlijk niet. Vandaar dus de 'focus' met de daarbij horende 80/20 regel. Die regel wil zeggen dat de focus moet liggen op de 80. Dat is het gedeelte van je klanten dat hier vaak komt en ook binnen de gestelde doelgroep valt die je bij Bos kunt verwachten. De overige 20 is extra. Die verwacht je hier minder snel. Maar tuurlijk is het ook leuk als die komen. Zoals de smoothie-oma dus.

Wie zijn die 80?

De focus moet dus op de 80 liggen. En vervolgens moet je gaan bepalen wie die 80 zijn. Bij Bos zijn dat mensen tussen de 25 en 45 jaar oud, merendeel vrouw (alhoewel ik ook behoorlijk wat mannen mag verwelkomen), wonen en werken in de buurt en voor de lunch een gezonde maaltijd komen halen. Binnen deze doelgroep zijn er nog genoeg mensen die mij niet kennen en niet bij mij een maaltijd komen halen. Om te bepalen wie tot jouw 80 horen, krijg je dus ook weer inzicht in de kansen die er voor je liggen. Kent iedereen, in een straal van een paar honderd meter, Bos? Weten ze wat je biedt en dat je ook mogelijkheden hebt om maaltijden te bezorgen? Er verandert genoeg in deze buurt, dus misschien ook weer eens tijd om Bos goed onder de aandacht te brengen hier.

Kleine stapjes nemen

Laatst sprak ik weer met mijn coach Patrick. In onze gesprekken merk je dat we vorderingen maken en steeds met kleine stapjes verder komen. Die kleine stapjes zag ik eerder als één grote brei aan acties en daardoor kon ik me er erg moeilijk op richten. Als ik er dan aan dacht leek het zo veel, dat ik het maar weer snel parkeerde. Een slimme les van Patrick was om alle acties en projecten in kleine stukken te hakken. Dat maakt echt verschil. Zo maak je veel sneller vorderingen, omdat we elke keer maar een stukje pakken en die behandelen.

De basis en nieuwe ideeen

Door deze nuttige gesprekken kwamen we nu dus op het punt 'FOCUS' uit. En dan gaat het voornamelijk om de focus wie je nu bent, waar je voor staat en wat je uit wilt dragen met je winkel. Nieuwe ideeën zijn altijd leuk. Maar mogen nooit voorrang krijgen op de basis waar Bos op draait. Die moet goed staan. Vanuit de basis moet je werken en dan merk je vanzelf wanneer je weer eens iets nieuws kunt proberen. Om het onderscheid te maken tussen de basis van Bos en nieuwe ideeën is focus dus heel belangrijk. Focus zorgt ervoor dat ik kan bepalen wat echt belangrijk is voor nu en wat een idee voor later is.

Kortom focus, 80/20 regel, basis op orde hebben en nieuwe kansen in de gaten houden. De thema's voor Bos. En tussendoor maken we heerlijk eten en drinken voor onze klanten. We gaan lekker!

Bekijk ook de vlog van coach Patrick van Gils:

Bekijk de mogelijkheden van Qredits

Focus met hoofdletter

Zakelijk krediet

Heb jij geld nodig om te starten of te groeien met je bedrijf? Een goed idee verdient een goede financiering. Je kunt bij ons terecht voor een zakelijke lening tot €250.000.

Focus met hoofdletter

Coaching

Wij geloven dat samenwerking leidt tot succes. Jij ook? Wij hebben een netwerk van ruim 650 vrijwillige coaches opgebouwd. Stuk voor stuk ervaren professionals uit het bedrijfsleven of ervaren ondernemers die jou graag verder helpen.

Focus met hoofdletter

Ondernemingsplan schrijven

Ga je starten met je onderneming en heb je nog geen plan? Een sterk ondernemingsplan is de basis van succes. We bieden vier verschillende opties. Bekijk ze snel!

Focus met hoofdletter