Winnende offertes schrijven?

Winnende offertes schrijven?

31-08-2017 BlogPaulaOffertes

Zo zorg je dat elke klant ‘Ja!’ zegt tegen jouw offerte

Een offerte schrijven is veel meer dan een prijsopgave op papier zetten. Een klant zegt niet zomaar ‘Ja, ik wil!’. Daar moet je iets voor doen. Maar wat? Paula van Gemen van Tekstmodel.nl heeft hiervoor een succesformule ontwikkeld en deelde die met ons. Wij delen ‘m op onze beurt graag met jou! 

Als ondernemers een offerte moeten schrijven, zoeken ze vaak op internet naar voorbeelden. Wat vind je daarvan?

‘Veel startende ondernemers struinen wanhopig het internet af op zoek naar een standaard offertesjabloon. Ik snap dat wel. Want hoe moet je beginnen? Voorbeelden van dat soort sjablonen zijn volop te vinden. Maar zijn ze onderscheidend? En zorgen ze dat jij de klant binnenhaalt? Nee! Daarvoor is een andere aanpak nodig.’

‘Toen ik net begon met ondernemen was elke offerte een zware bevalling.’

Offertes schrijven gaat jou goed af dankzij jouw succesformule. Heb je dan nooit zelf gezwoegd op een offerte?

‘Jawel hoor! Ik vond elke offerte een zware bevalling toen ik net begon met ondernemen. Ik had geen moeite met de formulering. Maar het gaat om meer dan een pakkende tekst alleen. Het gaat om een andere manier van denken. Bij verliezende offertes zijn schrijvers gefocust op zichzelf en hun product of dienst. Ze schrijven vooral wat ze zelf kwijt willen. Bij winnende offertes weten schrijvers met hun woorden de lezer te verleiden om door te lezen. Ze richten zich op de lezer, de klant. Toen ik dat ontdekte, had ik het geheim van een goede offerte te pakken. Maar natuurlijk heb ik in het begin veel blunders gemaakt.’

Blunders? Vertel daar eens iets meer over?

‘Na één van mijn eerste acquisitiegesprekken ging ik ijverig achter mijn laptop zitten om een offerte te schrijven. Ik wilde niet beginnen met een standaardzin als ‘Naar aanleiding van ons prettige gesprek …’ Nee, ik wilde mijn klant verrassen door haar te citeren. Ik herinnerde me dat mijn contactpersoon me in de lift iets had verteld over zonnepanelen op het dak. Dat schreef ik op in de eerste alinea van mijn offerte. Zo sloot ik mooi aan bij de duurzaamheidsgedachte van het bedrijf en kon ik laten zien dat ik goed had geluisterd.

‘Ik sloeg de plank behoorlijk mis en schaamde me dood.’

Maar helaas: ik sloeg de plank behoorlijk mis. Want wat bleek? De klant had mij verteld dat ze thuis, op het dak van haar fietsenschuurtje, een paar zonnepanelen had gelegd. In mijn fantasie lag het complete dak van de organisatie ermee vol.’

Is het goedgekomen met die klant?

‘Ja hoor! Weet je, dit gebeurt als je een beetje zenuwachtig bent. Dan luister je maar met een half oor. Deze klant kon er gelukkig om lachen. Ik vond het echter een flinke blunder.

Maar fouten helpen je verder: ik heb er iets belangrijks van geleerd. Want sinds die tijd schrijf ik leuke citaten en anekdotes van mijn klant áltijd op tijdens het gesprek. Naast alle andere belangrijke informatie natuurlijk. En zo kom ik tot een sprankelend verhaal waarin de vraag van de klant centraal staat. Als je echt focust op je klant, komen de woorden die hem of haar overtuigen vanzelf.’

Leuke citaten en anekdotes van mijn klant schrijf ik voortaan áltijd op tijdens het gesprek.’

Heb je tot slot nog iets voor ons? De ultieme tip? Nog een eye-opener?

‘Nou, de ultieme tip bestaat niet. Wel het ultieme sjabloon! Dat deel ik in één van mijn online lessen. Ik stel voor dat we jullie klanten hier toegang tot geven. Dan hoeven ze nooit meer te Googlen en een verkeerd sjabloon te gebruiken!’

Dat vonden wij natuurlijk een goed idee. Bekijk de trainingsvideo van Paula van Gemen van tekstmodel.nl. En download het offertesjabloon.

Bekijk de mogelijkheden van Qredits

Winnende offertes schrijven?

Zakelijk krediet

Heb jij geld nodig om te starten of te groeien met je bedrijf? Een goed idee verdient een goede financiering. Je kunt bij ons terecht voor een zakelijke lening tot €250.000.

Winnende offertes schrijven?

Coaching

Wij geloven dat samenwerking leidt tot succes. Jij ook? Wij hebben een netwerk van ruim 650 coaches opgebouwd. Stuk voor stuk ervaren professionals uit het bedrijfsleven of ervaren ondernemers die jou graag verder helpen.

Winnende offertes schrijven?

Ondernemingsplan schrijven

Ga je starten met je onderneming en heb je nog geen plan? Een sterk ondernemingsplan is de basis van succes. We bieden vier verschillende opties. Bekijk ze snel!

Winnende offertes schrijven?