Ondernemen met personeel

Ondernemen met personeel

Je eenmanszaak groeit als kool en je hebt meer werk dan je aankunt. Moet je nou wel of geen personeel in dienst nemen? Doe je voordeel met deze gratis whitepaper.

Het aannemen van personeel is een grote stap voor kleine ondernemers. Velen worden afgeschrikt door de mogelijke risico’s en rompslomp. Tegelijk biedt het kansen om verder te groeien met je bedrijf. Aan de hand van dit artikel kun je bekijken of het iets voor je is.

Vragen bij aannemen personeel

Stel jezelf de volgende vijf vragen voordat je personeel aanneemt:

  1. Wil ik groeien of blijf ik liever zelfstandige zonder personeel?
  2. Wil ik naast ondernemer ook manager worden?
  3. Hoeveel tijd en geld kost personeel mij?
  4. Hoeveel extra inkomsten levert personeel mij op?
  5. Kan ik het werk niet uitbesteden?

 
Deze vragen helpen je een antwoord te vinden op je behoefte aan personeel. Daarnaast is het raadzaam om een overzicht te maken van je werkzaamheden en de momenten waarop je extra veel werk moet verzetten. Wellicht blijf je sommige werkzaamheden graag zelf doen of heb je alleen maar tijdelijk iemand nodig. Lees meer over de risico’s en rompslomp

Kosten van personeel

Een werknemer kost meer dan zijn maandelijkse brutoloon. Als werkgever draag je namelijk verplichte bijdragen en reserveringen af. Wat voor personeelskosten zijn er en welke zijn verplicht?

Personeel is voor de meeste ondernemers de belangrijkste kostenpost. Per werknemer betaal je bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo’n 20 tot 35 procent van dat salaris. De personeelskosten vallen uiteen in drie categorieën:

Categorie 1: directe loonkosten

De directe loonkosten vormen het grootste deel van de loonkosten. Deze kosten bestaan onder meer uit salaris, vakantietoeslag en winstuitkeringen. De beloning is in het ideale geval marktconform. Het salaris mag in ieder geval niet lager liggen dan het wettelijk minimumloon.

Categorie 2: indirecte loonkosten

De indirecte loonkosten zijn niet standaard en gerelateerd aan de situatie van individuele werknemers. Deze kosten zijn onder andere pensioen, reiskosten en onkostenvergoedingen. De indirecte loonkosten bepaal je meestal zelf, mits er geen cao van toepassing is.

Categorie 3: verplichte premies en bijdragen

Werkgevers dragen ten slotte verplichte loonheffingen af aan de Belastingdienst. Deze loonheffingen zijn onder meer loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Lees meer over de kosten van personeel

Alternatieven voor vast personeel

Je hebt als ondernemer de beschikking over allerlei alternatieve mogelijkheden voor vast personeel. Die zorgen voor nog minder risico’s en rompslomp, maar kosten vaak meer tijd en geld. Alternatieven zijn bijvoorbeeld freelancers, stagiairs, uitzendkrachten, payroll en vakantiekrachten.

Lees meer over alternatieven 

Ben jij klaar voor personeel?

De Goudse (partner van Qredits) heeft een checklist ontwikkeld waarmee je in 3 minuten weet hoe je als (toekomstige) werkgever ervoor staat. Je kunt deze test doen via de knop hieronder.

Wellicht ook handig

Ondernemen met personeel

Ondernemen met personeel checklist

Als (toekomstige) werkgever is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van zaken die van toepassing zijn bij ondernemen met personeel. Binnen enkele minuten weet je hoe je ervoor staat.

Ondernemen met personeel

Personeelszaken

Personeel kan een grote bijdrage leveren aan de (door)groei van een succesvol bedrijf. Een coach helpt je om de juiste keuzes te maken.

Ondernemen met personeel

Krediet nodig?

Een goed idee verdient een goede financiering. Je kunt bij ons terecht voor een zakelijke lening tot € 250.000. Bekijk de mogelijkheden.

Ondernemen met personeel