Een telefoon waarop verschillende social media apps te zien zijn. Arrow

10 Tips voor goede Social Media content

Help, wat zet ik op social media?

Rosan Collet
Geschreven door
Rosan Collet
Online Marketeer
Toegevoegd op
12-04-2020
Gemiddelde leestijd
8 minuten
Geplaatst onder
Startende ondernemers
Ondernemers die verder willen
Kennis & Inspiratie

Een vliegende start

Ja, daar zit je dan. Klaar om je eerste bericht op Facebook of LinkedIn te plaatsen. Waar moet je in hemelsnaam over schrijven? Wat willen je volgers weten? Zijn er nog slimmigheidjes waar je aan kunt denken? Met deze 10 tips maak je een vliegende start. (Je kunt ze ook gebruiken als je al langer bezig bent hoor!)

Arrow

Tip 1  Bedenk vaste rubrieken

Het kan knap lastig worden als je elke dag het wiel opnieuw moet uitvinden. Daarom is het slim om rubrieken te bedenken, net zoals kranten en tijdschriften dat doen. Een paar ideeën:

  1. Nieuw! Laat zien wat nieuw is in de winkel.
  2. Klant aan het woord! Plaats een review van een klant (mét foto natuurlijk).
  3. Voor/Na! Laat voor en na foto’s zien van je werk.
  4. Q&A! Beantwoord een lezersvraag.
  5. Recept! Deel een lekker recept uit je restaurant of van je boek.
  6. Aan het werk! Maak video’s van jezelf terwijl je aan het werk bent.
  7. Inspiratie! Plaats een spreuk met een mooie (zelfgemaakte) foto.
  8. Win win win! Organiseer een winactie.

Doe je elke maandag een Q&A en elke vrijdag een Voor/Na-bericht? Dan weten jouw volgers dat op een gegeven moment. Ze komen dan vanzelf met regelmaat terug op jouw pagina. Mensen vinden die herkenbaarheid fijn.

Maar let op: maak je plannen niet te ambitieus. Het kost veel tijd om elke dag content te maken, dus kies het liefst een of twee dingen uit en doe die goed. Je kunt dan altijd nog tussendoor jouw hersenspinsels delen in de vorm van een foto met een leuk berichtje.

Tip 2  Schrijf op wat je zou zeggen

Misschien denk je nu: leuk, die rubrieken, maar ik kan niet schrijven. Weet dan dat dit onzin is. Serieus. Als je kunt praten, kun je ook schrijven.

Dus wil je een bericht gaan schrijven? Doe dan even je ogen dicht en denk aan die ene klant aan wie jij dat gave jurkje wilt laten zien. Of aan dat echtpaar dat je wilt inspireren met een foto van een tuin die je hebt aangelegd. Of aan dat leuke stel dat altijd op donderdagmiddag komt borrelen in je zaak.

Houd jouw klant voor ogen en schrijf je bericht alsof je tegen hem of haar praat. Je zult merken dat de woorden dan als vanzelf komen. En het heeft meer voordelen: je tekst wordt automatisch veel persoonlijker en authentieker. Bovendien hoef je niet eens echt na te denken over wat de tone of voice van jouw bedrijf eigenlijk is, want met de ‘schrijf zoals je spreekt-techniek’ komt de juiste toon vanzelf.

Tip 3  Een herkenbare stijl

Herkenbaarheid zorgt voor klantentrouw. Kies daarom voor een duidelijke eigen stijl, in woord en in beeld.

  1. Neem een half uurtje de tijd voor een woordenbrainstorm. Welke woorden typeren jou? Hoe praat je tegen je klanten? Welke woorden gebruik je vaak? Laat die woorden regelmatig terugkomen in jouw posts.
     
  2. Voor een herkenbare beeldstijl, kun je denken aan eigen foto’s in een bepaalde stijl (zie tip 4), maar ook aan tegeltjes met een tekst die je altijd opmaakt op eenzelfde manier. Canva is een heel handige gratis app die je hiervoor kunt gebruiken.

Tip 4  Laat mooie dingen zien

Als mensen door hun tijdlijn scrollen, kijken ze vooral. Ze lezen nog niet. 

Hoe houd je toch de aandacht van je volgers?

Mooie foto’s roepen meteen een goed gevoel op bij je volgers. Je kunt stockfoto’s gebruiken, bijvoorbeeld van de gratis site www.unsplash.com.

Nog mooier is het als je deze foto’s zelf maakt en vervolgens bewerkt met Canva. Het handige van Canva is dat je daar formats vindt voor de verschillende social media kanalen. Die formats zijn precies in de juiste verhouding (vierkant of rechthoekig).

Tip 5  Laat jezelf zien op video

Oké, deze tip is voor de dare devils. Want voor veel mensen is video spannend. Dat weten we. Wil je er toch mee aan de slag? Top! Video’s werken heel erg goed voor de betrokkenheid. Mensen zien én horen je. Ze voelen daardoor meer verbinding met jou en jouw bedrijf.

Je hebt trouwens alleen een smartphone nodig en verder niets. Nee, zelfs geen selfiestick of dure microfoon. Zolang jij positiviteit uitstraalt en een goed (kort!) verhaal hebt, ben je aantrekkelijk voor je kijkers. Op Google vind je volop tips voor het maken van video’s. Zo vinden wij dit een goed artikel. 

Tip 6  Denk ook nog even aan deze slimmigheidjes

Zo, de basis staat. Dan is het nu tijd voor een paar slimme tips waardoor je heel makkelijk meer volgers en interactie krijgt:  

  1. Ben je ergens geweest, zet dan je locatiepinnetje aan. Zo kom je in de tijdlijn van anderen die in de omgeving zijn ook naar voren.
  2. Tag andere mensen of bedrijven als je iets met hen hebt gedaan. Dit doe je door de @+naam in te voeren tijdens het schrijven. Tag je een bedrijf op Facebook? Kijk dan op de desktopversie van Facebook onder het logo van het bedrijf. Daar vind je de @-naam.
  3. Laat je een jurkje zien, noem de prijs en plaats de link naar je webshop.
  4. Op Facebook kun je berichten vastzetten. Dan is dat het eerste wat de bezoekers van jouw zaak zien. Hier kun je bijvoorbeeld een bericht plaatsen over jouw aangepaste dienstverlening.
  5. Werk met hashtags (#) en wees consistent. Gebruik overkoepelende woorden en termen die passen bij jouw onderneming en in de volksmond bekend zijn. Zoek ook eens zelf op een hashtag. Dan weet je precies hoe je teruggevonden wordt.
  6. Meten = weten. Kijk daarom regelmatig hoeveel bereik en interactie je per bericht hebt gehaald. En op welke tijd je volgers het meest actief waren. Zo ga je aanvoelen wat het beste werkt onder jouw doelgroep. Je kunt jouw scores bijhouden door in je contentplanning een paar kolommen toe te voegen.
  7. Schrijf je content op basis van de lay-out opties van de kanalen. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld kiezen voor een afbeelding, video, maar ook een carrousel met meerdere dia’s. Of ga eens voor een diashow, waarin je een kijkje in eigen keuken geeft.

Tip 7  Interactie is key

Je wilt natuurlijk dat mensen reageren op jouw posts. Met de tips hierboven krijg je dat waarschijnlijk wel voor elkaar. We voegen daar nog even twee slimme technieken aan toe:

  1. Zet de belangrijkste boodschap in de eerste 125 tekens van je bericht. Dat is de tijd die je hebt om je volgers te verleiden om verder te lezen. Of om te reageren. Onnodig om te zeggen dat je dus kort van stof moet zijn!
     
  2. Zet in je bericht altijd een call to action. De makkelijkste manier om jouw volgers een reactie te ontfutselen, is een vraag:
    1. Loop jij hier ook tegenaan?
    2. Hoe ziet jouw tuin eruit? Plaats een foto!
    3. Heb jij nog een leuke tip?
    4. Ga jij dit recept maken?
    5. Zal ik morgen het recept met jullie delen?
    6. Welk jurkje vind jij mooier?
    7. Wat zal ik vandaag aantrekken: 1 of 2?

Tip 8  Ga gluren bij de buren voor inspiratie

Volg vakgenoten, concurrenten en anderen die jou aanspreken en gebruik ze als inspiratiebron. Je ziet zo niet alleen wat zij doen en hoe ze het doen, je ziet ook hoe de reactie van hun volgers is. Daar kun jij weer van leren. Enne … ze zeggen niet voor niets ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Oké, dat ‘jatten’ bedoelen we niet letterlijk, maar je snapt het idee.

Tip 9  Schrijf je in voor gratis webinars en challenges

Het stikt in ons landje van de social media experts. Google eens op ‘tips voor LinkedIn / Facebook / Instagram’, kies de experts uit die jou aanspreken, volg ze, lees hun blogs, kijk wat ze doen en doe mee met gratis webinars en challenges die zij organiseren. Zo kun je in heel korte tijd ontzettend veel leren over het kanaal waar jij nu mee aan de slag gaat.

Tip 10 Wees positief

Last best: geef jouw volgers positieve energie! Ga niet op social media klagen over je omzet, maak anderen niet zwart, laat je niet negatief uit over politieke beslissingen … dat is negatieve energie en negatieve energie kost je volgers.

Wat doe je wel? Laat zien wat jij – ondanks de crisis – wél voor elkaar bokst, laat zien hoe jij jouw dienstverlening hebt aangepast, laat zien dat je dankbaar bent voor wat er wél is. 

Twijfel je erover of je wel op social media wilt?