Ondernemers ontdekken in het vmbo
Laat leerlingen kennismaken met ondernemerschap
Lespakket voor het vmbo
Het vmbo-lespakket bestaat uit een e-learning en bronnenboek. Dit lespakket is ontwikkeld samen met Boom Beroepsonderwijs en sluit aan op de eisen van het keuzevak ‘Ondernemen’.
Ontdekken of ondernemen bij je past
- Overleggen en samenwerken
- Communiceren en presenteren
- Informatie verzamelen en verwerken
- Plannen en organiseren
Leren ondernemen
In 5 stappen ontdekken leerlingen wat ondernemen inhoudt en of het bij ze past. Met uitdagende stellingen, leuke opdrachten en een challenge. Welk groepje krijgt de hoogste starterslening?! Kortom, een lespakket waarin leerlingen kennismaken met ondernemerschap en écht aan de slag gaan.
Leren ondernemen begint bij Qredits
Als docent start je het programma met een kick-off sessie. Deze is onderdeel van de e-learning. Met uitdagende stellingen worden leerlingen direct aan het denken gezet. De leerlingen brainstormen over ‘bekende’ ondernemers en ondernemers uit hun omgeving. Zo maken ze onbewust al een begin met hun eigen ondernemersnetwerk!
In deze stap ga jij vanuit de e-learning in verschillende lessen met de leerlingen aan de slag. Met real-life cases oefenen de leerlingen met de theorie. Tijdens de lessen doen ze opdrachten en noteren ze speerpunten voor ondernemen in hun werkboek. Die is onderdeel van de e-learning. Zo ontstaat er een portfolio. Daarin kunnen de leerlingen ook ideeën en foto’s kwijt die ze in de lessen maken. De e-learning is makkelijk te doorlopen via een computer, tablet of mobiele telefoon. Onderwerpen die voorbijkomen: jij als ondernemer, het bedrijf, het marketingplan en het financieel plan.
De praktijk komt naar de klas. Een ervaren ondernemer komt vertellen over zijn of haar ondernemerservaringen. Leuk en inspirerend!
Aan de slag! De leerlingen hebben al een boel geleerd over ondernemen. Nu is het tijd om zelf iets te verkopen. In groepjes van vier bedenken zij een product of dienst uit dat ze willen verkopen. Als ondernemer heb je vaak geld nodig om te starten. Daarom moeten ze het idee zo goed mogelijk pitchen voor een groep investeerders (hun klasgenoten). De klas bepaalt hoeveel krediet er aan ieder groepje wordt uitgereikt om te starten.
Het groepje met het hoogste startkapitaal wint de mini-case challenge. Wat ging er goed? En wat was toch moeilijker dan gedacht? Hoe kijken we nu naar het ondernemerschap? Iedereen krijgt na afloop een EigenBaas-Certificaat.
Door middel van het EigenBaas programma laten we de leerlingen nadenken over hun krachten en passies. Op die manier kunnen zelfreflectie en ondernemersvaardigheden worden ontwikkeld en komen ze er achter waar ze meer aandacht aan moeten geven.
Didié Wierbos
Docent CSG Reggesteyn Rijssen
Het EigenBaas programma is
- Duidelijk
Het programma heeft een duidelijke structuur. De theorie wordt meteen in de praktijk gebracht met een real-life case. De eigen ideeën en foto’s vormen samen het individuele portfolio.
- Doelgericht
Aan het einde van het programma kan de leerling zichzelf omschrijven als ondernemer in spe. Ook weten ze wat er in een marketingplan staat en hoe je een (eenvoudig) financieel plan moet maken.
- Praktijkgericht
De leerlingen zetten tijdens de mini-case hun eigen onderneming op in een groepje van vier. Ze brengen de geleerde theorie met hun werkboek meteen in de praktijk. De echte ondernemers onderscheiden zich hier en zullen misschien zelfs winst maken!
- Uniek
Ondernemers door heel Nederland hebben zich aangemeld om een bedrijfsbezoek voor de EigenBaas VMBO klassen te verzorgen. Door hun inzet bieden wij meer dan alleen een lespakket.
Kom je er niet uit of heb je vragen? Wij helpen je! Ook voor advies over welke lening, training of coaching het beste past bij jouw situatie. Chat met ons of neem contact met ons op.