Bloem, we love to create beautiful memories

Bloem, we love to create beautiful memories

Als je binnenkomt bij Bloem overvalt je een blij gevoel. De sfeer is heel prettig, er is vrolijkheid en kleur. Overal staan verse bloemen. De geur van vers brood, zelfgebakken taart en goede koffie. Op de achtergrond vrolijke Spaanse muziek. "Bij Bloem denk je aan thuiskomen," aldus Irma Driessen, de stralende eigenaresse van Bloem. "Het leven bestaat uiteindelijk uit goede herinneringen, daar wil ik een onderdeel van uitmaken, zowel met het café als met onze Bed & Breakfast.

Ik ben altijd werkzaam geweest in de hotellerie en op facilitair gebied, in verschillende functies. Ik heb veel mogen leren, ontwikkelen, leiding gegeven en verandermanagement gedaan. Voor mij is het ondernemerschap het ultieme samenkomen van wat ik in het verleden heb geleerd en de volgende logische stap in mijn carrière. Aanvankelijk wilden mijn vriend en ik in Spanje een goede koffiebar met huisgemaakte taarten en een gezonde lunchkaart beginnen, echt zo’n plekje waar je achter moet zien te komen. We wilden de Nederlandse kwaliteit meenemen naar Spaanse sferen. We hadden een prachtig plan uitgewerkt, maar uiteindelijk was het risico voor ons te groot. Toen zijn we in Nederland op zoek gegaan naar een goede locatie en kwamen we in Alkmaar terecht. Er kwam een pand vrij in de Hekelstraat in de oude stad, waar de sfeer echt perfect is. En er zat een bovenruimte bij, waardoor we ook mijn Bed & Breakfast droom waar konden maken!"

Spiegel voorhouden

"Qredits biedt de ondernemer echt een stukje begeleiding. Daar was ik heel erg naar op zoek. Je hebt zelf de passie, maar het ondernemerschap is toch nieuw voor je. Ik kan wel zeggen dat ik alle aspecten in mijn werkervaring heb opgedaan, maar dat is iets anders dan je eigen onderneming starten. Je wordt gedwongen om een ondernemersplan te schrijven, je ideeën te toetsen en niet alleen vanuit je eigen straatje te denken. Suzanne Scholtens, onze bedrijfsadviseur, stelde kritische vragen. Tot welk niveau wil je risico’s nemen? Heb je alle eigenschappen die een ondernemer nodig heeft? Telkens wordt je een spiegel voorgehouden: willen we dit en kunnen we dit?

Het eerste jaar was een gekkenhuis. Enerzijds ben je trots dat je het concept tot leven hebt kunnen brengen. Maar ik ben ook overvallen door wat er allemaal over ons heen kwam. Het was echt overleven. De coach van Qredits heeft ons geleerd om niet alleen maar bezig te zijn in onze onderneming, maar ook áán onze onderneming. Je wilt personeelskosten besparen, dus ga je het allemaal zelf doen. Maar je moet op een gegeven moment een stapje terug doen om te kunnen groeien en weer fris naar je eigen onderneming te kunnen kijken. Je moet aan de slag met je marketing, je strategie en je plan er nog eens naast leggen. Je bent tenslotte ondernemer geworden om te kunnen ondernemen."

Gastvrijheid

"We spelen in op de hybride consument. We kijken niet naar segmenten. Als ik ergens koffie ga drinken wil ik dat het helemaal goed is. Het gaat om beleving en gastvrijheid. De gast het gevoel geven dat hij er toe doet. Dat mensen blij en het liefst ook nog verrast de deur uitlopen. Onze B&B trekt een ander type gasten dan het café, maar ook daar draait het om de persoonlijke benadering. Het genereert ook een ander type inkomsten, hierdoor vergroot je je mogelijkheden op het gebied van ondernemerschap. We hebben op Booking.com een 9.6 aan review score, daar doen we het voor. De B&B loopt heel goed, we moeten vaak nee verkopen. In het café komen nu nog vooral toeristen, dat is sterk seizoensgebonden. We willen daarom meer mensen uit Alkmaar trekken. We zijn nog te bescheiden. We moeten ons meer laten zien. Aandachtspunt voor de komende tijd is dan ook de marketing.

We zijn een hotspot die meegaat met de trends, dus we blijven ontwikkelen en inspelen op wat er in de markt gebeurt. Voor de toekomst wil ik het concept Bloem veel breder trekken. We zijn nu het Food and Health Lab gestart. Ik wil zelf graag weer trainingen gaan geven, mijn ervaring doorgeven. Ook komen er workshops op het gebied van voeding en gezondheid. We willen mensen ook op andere gebieden mogelijkheden aanreiken om meer uit het leven te halen. Dat Bloem niet alleen een horeca tentje is, maar ook echt een mooie inspiratieplek. Zo zie ik ook de toekomst van mijn ondernemerschap: zelf geïnspireerd raken en anderen inspireren!"

 Lees meer over Bloem.

 

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen. En verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen hen thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Bloem, we love to create beautiful memories