BonBon on the Block

Twee vrouwen met passie voor kinderkleding

Lenny en Marieke van BonBon on the Block vertellen vanuit hun passie. Echte ondernemers die op een gegeven moment met succes twee bedrijven runden. Lees hieronder hun verhaal!

Hoe het begon

Het verhaal van BonBon on the Block gaat lang terug. Zowel Lenny als Marieke hebben een creatieve communicatie achtergrond. Ze leerden elkaar kennen op de afdeling Advertising van de Rotterdamse kunstacademie. Een ontmoeting die veel teweeg zou brengen, zo blijkt later. Ze werden vriendinnen en gingen samen als concept developers werken bij een reclamebureau in Amsterdam. Na enkele jaren samen gewerkt te hebben gingen ze elk hun eigen weg. Marieke bij een reclamebureau als strateeg en Lenny als freelance creatief.

Tien jaar geleden groeiden vele webshops als paddenstoelen uit de grond en Marieke speelde hier vanuit haar werk op in. Samen met haar stagiaire van het AMFI en de partners van het reclamebureau waar ze werkte begonnen ze een webshop voor kids: beesandgees.com. “Het was enorm tof om een mode collectie samen te stellen en op zoek te gaan naar buitenlandse kindermerken. We kwamen er achter dat er heel veel merken bestonden die in Nederland niet verkrijgbaar waren en zo ontstond het idee voor een eigen agentschap.”

Marieke verliet Bees & Gees en startte samen met Lenny een agentschap voor buitenlandse kindermerken in de Benelux; MissBonBon Agency. “Wij vonden het zonde dat al die gave buitenlandse kindermerken zo beperkt beschikbaar waren in Nederland.” Na enkele jaren succesvol als agent te hebben gewerkt voor merken al Mini Rodini, Munster Kids & Popupshop ontstond het idee om zelf een winkel te beginnen. De recessie had al redelijk hard toegeslagen en steeds meer winkeliers hadden het zwaar. Juist op dat moment geloofden Lenny en Marieke in het succes van een bijzondere winkel voor kinderen. In 2010 startte ze naast hun agentschap met BonBon on the Block en een jaar later kwam daar de webshop bij: www.bonbonontheblock.com

Waarom klopte je aan bij Qredits?

 “We gingen bijna ten onder aan ons eigen succes. We groeiden zo hard en moest steeds meer voorraden inkopen en voorfinancieren. Maar het ontbrak ons aan genoeg financiële armslag om die groei te financieren. Alles waren we gestart met eigen geld, maar op een gegeven moment ging het niet meer. De banken wilden niet investeren in voorraad vanwege het risico. Qredits geloofde er wel in, ze kwamen langs en de bedrijfsadviseur heeft enorm haar best gedaan om het voor elkaar te krijgen.”

Hoe ging het aannemen van personeel?

‘Vanaf de opening van de winkel hebben wij één vaste werkneemster in dienst. Zij springt in als we zelf echt onmogelijk in de winkel kunnen staan.“ Marieke geeft aan dat het ontzettend moeilijk is om een geschikte en betrouwbare werknemer te vinden en die voor een relatief laag salaris in een winkel wil werken. “Wij hebben ontzettend veel geluk gehad. Veel vrouwen in ons netwerk vinden het leuk om soms een paar uurtjes te helpen in de winkel. Wij streven ernaar om uiteindelijk twee vaste werknemers te hebben die ons  flexibel kunnen ondersteunen.”

Hoe gaat het nu?

“Op dit moment zijn we hard aan het sparen om de winkelruimte uit te breiden zodat we nog meer kunnen aanbieden aan onze klanten. We kunnen het makkelijk vullen en er is genoeg vraag, dus we hopen dit snel te kunnen realiseren.”

Heb je tips voor andere ondernemers

Het allerbelangrijkste is dat je helder communiceert naar je personeel toe: wat verwacht je, wat zijn jouw wensen en wat zijn de wensen en verwachtingen van je werknemer. Zij hebben andere belangen dan jezelf en hier moet je goed rekening mee houden. Mensen nemen vaak aan dat iedereen ‘het wel begrijpt’ maar het is onverstandig om zo te denken.  Praat met je werknemers, dat helpt echt!

BonBon on the Block