Cadore

Passie voor écht ijs

In het idyllische dorp Aalsmeer heeft Miranda onlangs haar vierde ijstent geopend. Er was nog geen enkele ijstent in het dorp en dat terwijl het een bijzonder goede locatie is: er wonen veel gezinnen en er komen om de paar uur dagjestoeristen vanuit Schiphol. Niet zo gek dus dat deze ijstent nu al een succes is.

Miranda blijft nuchter. Met haar Cadore T-shirt aan en comfortabele schoenen ziet ze er erg toegankelijk uit. Vriendelijke lach, bescheiden, maar wel zeker van haar zaak.

“Een eigen bedrijf zat er altijd wel in. Ik wilde zakenvrouw van het jaar worden. Maar een ijssalon? Nee, dat had ik niet gedacht.”

Hoe het begon

Het is dan ook eigenlijk toeval dat Miranda inmiddels vier ijssalons runt. Ze heeft toerisme gestudeerd, werkte bij verschillende toeristenbureaus en werd op haar 19de stewardess. Ze vloog de hele wereld rond, woonde overal en nergens en spreekt zes talen. Na de verschrikkelijke 9/11 gebeurtenis is Miranda gestopt. Het toeval deed zich voor dat net toen een bevriend stel met een ijssalon in Gouda uit elkaar gingen en haar vroegen om de zaak voor een euro over te nemen. Miranda, rond de 30 jaar oud en onafhankelijk, sprong erin.

“Ik heb altijd iets met ijs gehad. Vroeger al op vakantie, het had iets magisch. De vorm, de structuur, het koude, heerlijk vond ik het.”

De eerste stappen

Toen een ijssalon in Huizen leeg kwam te staan, huurde ze die. En zo deed ze dat een aantal keer. “Ik maakte ze weer succesvol en verkocht ze door. Ik kom uit een ondernemersgezin, mijn vader restaureerde old-timers, en het durven aanspreken van mensen heb ik geleerd tijdens mijn stewardess periode.”

Miranda ging zich verdiepen in de ‘ijsbereiding’ en volgde verschillende cursussen. “Als je iets doet, moet je ook wel exact weten waar het over gaat. Daarbij wil ik ook meteen tot de beteren horen, dus alle kennis is nodig. Nu wil ik meester worden, dat is echt de ster op je winkel.”

Uren kan Miranda vertellen over haar passie voor ijs. Welke kleur aardbeienijs eigenlijk écht heeft, waarom smurfenijs zo populair is en hoe zij de klanten probeert te verleiden met échte producten.
Inspiratie haalt ze overal vandaan. Tijdens de beurs in Italië bijvoorbeeld. Al het ijs wordt gemaakt in Hillegom en daar probeert ze alles uit: 87 smaken heeft Miranda inmiddels.

Ondanks dat Miranda het geen familiebedrijf wilt noemen, werkt het hele gezin van Miranda voor Cadore. Alle kinderen werken in de ijssalons. Daarbij staan ze ook nog eens op de grijswitte, levensgrote poster die achter de bar hangt. Miranda is dan wel de eigenaresse, maar ook zij staat achter de vitrine. “Als je iets opzet, moet je overal wat vanaf weten, hoe groot het bedrijf ook is. Je moet feeling blijven houden met het product en de klanten. Kinderen zijn bijvoorbeeld mijn belangrijkste klanten, met hen moet ik praten, zij bepalen uiteindelijk waar hun ouders het ijsje kopen.”

Qredits als partner

Voor de vestiging in Aalsmeer heeft Miranda hulp gevraagd aan Qredits. “Ik heb het eerst geprobeerd bij alle banken, maar het was zo frustrerend. Ik was zo boos, je betaalt veel geld voor een officiële goedkeuring van je plan en vervolgens kijken ze er nog niet naar. Het voelde oneerlijk en het raakte me echt.”

De bedrijfsadviseur van Qredits, Frank, kwam langs in Aalsmeer en geloofde in het plan. “Ik had echt super contact met hem, hij is zelfs nog een keertje langsgekomen daarna. Ik ben sowieso heel dankbaar voor de hulp van Qredits, de begeleiding die je krijgt en de sms-jes die aangeven dat er geld van je rekening wordt gehaald. Het zijn net die extra diensten die het zo prettig maken.”

Hoe gaat het nu?

Twintig man personeel loopt er inmiddels rond. “Het zijn jonge mensen en dat vind ik leuk. Het is wel een uitdaging om hen gemotiveerd te houden. Ik werk ze zelf in en proef met hen het ijs, zodat ook zij weten wat ze verkopen. We doen het echt samen. We zijn één cirkel met elkaar en je kan er geen schakel uithalen, dat probeer ik hen ook mee te geven. Uiteindelijk wil ik met kansloze jongeren werken, want ik vind wel dat elk bedrijf een bijdrage moet leveren aan de maatschappij.”

Momenteel is Miranda aan het brainstormen. “Wat gaan we doen in de winter? Ik praat nu met een oliebollenfabrikant, maar ik kan het pand ook gaan verhuren aan een pop up store. Er zijn verschillende opties, maar het idee is wel dat ik in de zomermaanden genoeg verdien om de winter door te komen. En zit er nog een vakantie in? “In januari en februari is er rust, maar ook dan zal ik bezig blijven met Cadore.” Een ondernemer pur sang dat is Miranda van Koot zeker!

Website: ijssaloncadore.nl

Cadore