Elnaz Bahrami heeft Qredits

Elnaz over Venkel Salades

Kratten met verse groenten, een open keuken, veel groen en hout zorgen voor de gezellige en gezonde uitstraling. Elnaz Bahrami, de mooie Iraanse eigenaresse op gympen en met een schort voor, is de voorraad aan het tellen.

Drie jaar geleden liep ze nog op hoge hakken. “Het idee om iets te doen met gezond voedsel speelde al heel lang door mijn hoofd. Als ik vroeger snel even wat wilde eten, dan was ik overgeleverd aan McDonalds, La Place  of andere broodjeszaken. Ik miste een gezonde variant.”

Hoe het begon

Het bedrijf heeft Elnaz opgericht vanuit haar eigen behoefte. Tijdens haar werk bij een groot reclamebureau schreef ze haar eerste plannen. Na acht jaar werken, tachtig uur in de week, begonnen haar ideeën over een eigen bedrijf te overheersen. “Ik gaf mezelf een jaar de tijd om een beslissing te nemen of ik echt een eigen bedrijf wilde starten. Het is toch eng om zomaar een baan op te zeggen en voor jezelf te beginnen. Hoe weet ik of ik het leuk vind en of ik het financieel wel red?”

Op haar dertigste, na een relatiebreuk, nam Elnaz het besluit. Ontslag bij haar werkgever en een sprong in het diepe: Venkel Salades was bijna geboren. Het ontbrak alleen nog aan financiering. De banken vonden het een te laag bedrag en al snel kwam Elnaz bij Qredits. De bedrijfsadviseur stond achter het plan en zorgde ervoor dat Elnaz het bedrag kon lenen wat zij nog tekort kwam.

Venkel Salades

Alles bij Venkel is biologisch en ze gebruiken alleen maar seizoensproducten van het boerenland. Liefst uit de buurt. De namen van de salades, zoals ‘Linzenliefde’ en ‘De bloemetjes en de preitjes’ zorgen ervoor dat je meteen zin krijgt om aan de grote, houten tafel aan te schuiven. Elnaz bedenkt, samen met een bevriende kok, de gerechten. Ook heeft ze veel meegekregen van haar Iraanse achtergrond. “Wat hier nu populair is zoals hennepzaden, at ik al toen ik klein was als snackje voor de televisie.”

Elnaz geniet. Doen wat je leuk vindt, het bepalen van je eigen koers, onafhankelijk zijn en je nuttig maken. Allemaal aspecten die volgens Elnaz een eigen bedrijf aantrekkelijk maken. Maar het is niet zaligmakend. “Een eigen bedrijf hebben is echt. Jíj bent het vangnet. Het grootste verschil is dat ik nu niet aan het einde van de dag de deur kan dichttrekken. Het gaat altijd door. Mijn familie is erg belangrijk voor mij, maar door mijn eigen bedrijf kan ik hen nu minder vaak zien."

Gezond is trendy

Het harde werken loont. De omzet is boven verwachting, al binnen een paar maanden. Elnaz heeft veel aandacht gekregen op social media, blogs en in vrouwenbladen. Daarnaast lift ze mee op de huidige tendens over gezond eten. Maar haar doel was niet om iedereen aan de gezonde salades te krijgen, zij wilde een alternatief bieden naast hetgeen wat er al was. En dat is gelukt.

Venkel, een oer-Hollandse en nuchtere naam, gekozen door een jonge Iraanse vrouw. Venkel Salades, een droom van Elnaz.

http://www.venkelsalades.nl/
Foto's door: Merten Snijders

Elnaz Bahrami heeft Qredits