Nick en Sophie

Van Azië naar Amsterdam

Met een economische studie op zak en een achtergrond in de horeca reisde Nick, samen met zijn vrouw Sophie, voor zijn werk naar Hong Kong. Daar maakten ze kennis met het product ‘frozen yoghurt’. Het eerste wat ze zich afvroegen: waarom kennen we dit niet in Nederland, hét zuivelland? En zo stonden ze binnen drie maanden weer op Hollandse bodem om Nederland kennis te laten maken met frozen yoghurt. “We zijn gelijk aan de slag gegaan met de uitwerking en gingen op zoek naar een geschikt pand en financiering”, aldus Nick.

Nog geen cijfers voor financiering

Het werd een klein winkeltje aan de Zeedijk in Amsterdam. Het geld voor de eerste winkel konden ze lenen van vrienden en familie. Het concept Koel sloeg aan en Nick en Sophie wilden het verder professionaliseren. Ook hiervoor was geld nodig. Sophie: "Bij iedere bank waar we aanklopten, werden we doorverwezen naar Qredits. We waren natuurlijk nog startende ondernemers en cijfers hadden we niet. De bedrijfsadviseur van Qredits, Mirjam, kwam bij ons thuis. Qredits keek verder dan alleen het financiële plan en was vooral geïnteresseerd in ons en hoe we onze doelen wilden bereiken. Gelukkig was Mirjam enthousiast en wilde ze het graag financieren.”

Meer vestigingen volgden

De winkel liep goed. Ruim een jaar later, in juni 2013, volgde een tweede vestiging op de Nieuwendijk in Amsterdam. Nick: ‘We merkten steeds weer hoe het concept aansloeg en werden constant bevestigd in dat we het goed deden. Zo goed zelfs dat we een makelaar opdracht gaven om op zoek te gaan naar nieuwe panden. In september 2014 werd een nieuwe vestiging geopend op het Rokin vlak bij de Dam. En begin mei 2015 hebben we nog een vestiging geopend op de Kalverstraat.”

Veelbelovend vooruitzicht

Sophie vult aan: ‘Het mooie is dat we voor de vestiging aan de Kalverstraat wel een lening konden krijgen bij de Rabobank. We konden onze jaarcijfers van de afgelopen drie jaar laten zien en die zagen er veelbelovend uit. Ze hebben ook meegedacht over welke leningsvorm voor ons het beste zou zijn en ons goed begeleid in het traject.

“Inmiddels hebben we onze eerste winkel verkocht. Die was qua ruimte te beperkt voor het concept dat we verder hebben ontwikkeld. Want naast frozen yoghurt verkopen we ook koffie, thee, shakes en wafels. De ambitie is om nog meer vestigingen te openen, misschien ook wel buiten Amsterdam.”

Meer informatie over Koel: www.hetiskoel.nl.

Nick en Sophie