IJssalon Zomers, goed ijs van eigen bodem

IJssalon Zomers, goed ijs van eigen bodem

“Je hoeft echt geen Italiaan te zijn om ijs te kunnen maken. We hebben klanten die op vakantie gaan naar Italië en bij terugkomst zeggen: we hebben aardig wat ijs geproefd, maar we zijn blij dat we weer thuis zijn!” Aan het woord is Max Postma. Samen met zijn broer Paul is hij eigenaar van IJssalon Zomers in De Meern.

Van ambulancechauffeur naar ijsmaker

“Ik ben tien jaar ambulancechauffeur geweest. Op een gegeven moment raakt je mandje vol als je té veel ziekte en dood om je heen hebt. Ik wilde graag wat anders. Ik ben met mijn gezin naar Frankrijk gegaan. Daar hebben we drie jaar gewoond en gewerkt. We stonden op markten en verkochten stroopwafels. Later breidden we uit met Nederlandse en Franse kazen. Maar het was precies in de periode van de crisis. Na drie jaar zijn we terug gegaan.

Mijn broer Paul was rechercheur bij de politie. Ook hij wilde wat anders. Toen hebben we besloten om samen iets op te zetten en ontstond het idee van een ijssalon. Ik wilde iets doen waarbij je vrij zeker bent van succes, een leuk product voor een hele brede markt. Een goede locatie vinden was heel belangrijk. We zitten hier vlakbij de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Er was grote behoefte aan wat reuring. De Meern en Oud Vleuten zijn dorpskernen die omsloten zijn door Leidsche Rijn, waar 80.000 mensen wonen. De locatie die we vonden ligt heel centraal aan een aantal uitvalswegen.”

Die rij is niet meer weggegaan

“Voor de financiering zijn we bij een aantal banken langs geweest. Niemand zat te wachten op een financiering in de crisistijd en zeker niet voor horeca. We werden praktisch weggehoond. Toen wees iemand ons op het bestaan van Qredits. We hebben een aanvraag gedaan via internet en ons ondernemingsplan ingediend. Kort daarop kwam Milou Booms al op bezoek. Zij had wél vertrouwen in ons plan en de financiering was snel rond.

We zijn in de zomer van 2012 open gegaan. Er had een videotheek in het pand gezeten, dus er moest flink verbouwd worden. In anderhalve maand hebben we alles opgeknapt. De buurt had al in de gaten: er gaat wat gebeuren. We gingen op een zaterdag voor het eerst open en zetten een paar honderd euro om. De tweede dag was een mooie zondag. Een kwartier na openingstijd stond er een rij en die is niet meer weggegaan. We moesten familie en kennissen bellen om mee te scheppen. Dat overviel ons wel een beetje. Maar we wisten ook meteen: we hebben de juiste keuze gemaakt.”

Natuurlijke smaken

“We zetten heel erg in op de kwaliteit van het ijs. We hebben uitgesproken ideeën over hoe het ijs moet smaken: natuurlijke ingrediënten, geen aroma’s, kleur- en smaakstoffen. Je moet met je product zo dicht mogelijk staan bij hoe iets is bedoeld, dus in ons aardbeienijs zitten aardbeien en in het notenijs zitten echte noten. Mensen neigen naar nieuwe dingen. Yoghurt is heel hot geworden en voor de zomer bijv. het mojito ijsje, met rum, limoen en munt erin. Ook ons Tony’s Chocolonely-ijs is heel populair.

We maken ons ijs zelf. Paul en ik hebben een opleiding gevolgd tot ijsmaker en ook veel hulp gehad van onze leveranciers. Zij konden ijsmeesters leveren om mee te kijken. Je leert proefondervindelijk en zo werk je naar een goede smaak toe. Gezien de reacties van onze klanten op Facebook doen we het goed: natuurlijk, romig en vooral erg lekker!”, aldus een enthousiast vertellende Max.

IJsbeleving

“We zijn nu vijf jaar bezig. Het is een goede stap geweest. We zijn heel tevreden met hoe het loopt. De omzet is elk jaar gegroeid. Het gebied wordt nog verder ontwikkeld met woningbouw en er komt een nieuwe dorpskern. Daarmee wordt onze locatie alleen maar beter.

De samenwerking met Paul gaat goed. We hebben best even tijd nodig gehad om aan elkaar te wennen. Strategische beslissingen nemen we samen en ook maken we allebei ijs. Doordat we het samen doen hebben we meer vrije tijd dan wanneer je het in je eentje zou doen. We houden beiden tijd over voor ons gezin en sociale leven.

In de toekomst willen we ons product wat meer promoten. Hoe kunnen we nog meer mensen verleiden naar ons toe te komen? We willen de ijsbeleving vergroten. Dat je binnenkomt en dat alles  ijs ademt: borden met mooie foto’s, brede ijsvitrines en dat je ziet hoe het ijs vers gemaakt wordt.

Mijn tip voor andere ondernemers? Kijk goed naar de kwaliteit van je product en kijk of mensen ook écht op je product zitten te wachten. Dat zit bij ijs wel goed”, lacht Max.

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen. En verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen hen thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

IJssalon Zomers, goed ijs van eigen bodem