Laura de Nooijer

Niet zomaar chocoladerepen

De chocoladerepen zijn niet zomaar chocoladerepen. Ze zijn gemaakt van biologische cacaobonen uit Ecuador, die ongebrand en koud gemalen zijn, waardoor de zogenaamde liefdesstofjes in tact blijven en je je blij en gelukkig gaat voelen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de superfoods die in de Lovechock producten zitten en de duurzame verpakking. Lovechock heeft werkelijk overal aan gedacht en dat wordt gewaardeerd door de klant. Inmiddels worden er per jaar meer dan één miljoen repen verkocht.

Raw food is hot

Wie is Laura die achter dit succes zit? “Ik was en ben eigenlijk nog steeds best wel een hippie. Na een onafgemaakte studie Psychologie, ben ik gaan reizen, buikdanseres geweest, bij een uitzendbureau gewerkt en zo heb ik nog wat van die losse flodderbaantjes gehad. Maar de interesse in raw food (rauw voedsel) was er altijd al. Ik heb mij in die tijd ook verdiept in het sjamanisme.” Raw food is inmiddels hot, maar Laura was daar in 2000 als één van de eersten mee bezig in Nederland. “Er was een kleine groep mensen die zich concentreerde op rauw voedsel en rauwe cacao. Zij organiseerden zelfs feesten waar alleen maar chocoladesmoothies geserveerd werden, gemaakt van rauwe cacaobonen.” Laura begon op een gegeven moment een thuiscatering en maakte zich het werken met de rauwe chocolade steeds meer eigen.

Hoe het begon

Na hevig liefdesverdriet en na heel veel chocola te hebben gegeten, was Laura eruit.  Ze wilde zelf chocola gaan maken van rauwe cacaobonen. Jan-Bas Reijners werd haar businesspartner, het commerciële brein achter het bedrijf.  

In 2008 werd er een businessplan geschreven en een jaar later klopte ze aan bij Qredits, na vele afwijzingen bij andere financiële instellingen. “Het bedrag was te klein en mijn solvabiliteit te laag. Qredits hielp. Ik was één van de eerste klanten.”

Het begon met de verkoop van chocoladerepen in vijf biologische winkels in Nederland. Inmiddels verkopen ze ook Lovechock Rocks (een combinatie van fruit, noten en rauwe chocola), hebben ze negenhonderd verkooppunten in heel Nederland en hebben ze een distributienetwerk in twaalf Europese landen.

Lovechock verovert de wereld

Laura is inmiddels na ruim vijf jaar niet meer overal alleen verantwoordelijk voor. Ze heeft zich iets meer teruggetrokken en kan zich nu helemaal richten op de ontwikkeling van nieuwe smaken. De elf werknemers doen de rest. “Dit was in het begin best lastig, maar mijn leven is wel minder stressvol. Ik ben zeer creatief en een beetje chaotisch, mijn kracht ligt dan ook meer in de creatie van nieuwe dingen in plaats van het managen van een bedrijf.”  

Uitbreiding in het productassortiment en uitbreiding in meer landen, het zijn de doelstellingen van Lovechock voor de komende jaren.

En Laura? “Het is mijn passie om de harten van mensen te openen en dat doe ik met dit product. Dat is het belangrijkste.”

Laura de Nooijer