Maquis Import, onderneming met karakter

Maquis Import, onderneming met karakter

“Ik word blij als ik zie hoe vrouwen zich ontwikkelen. Hoe ze met passie en zelfvertrouwen hun salon runnen en dat wij daar met een stuk begeleiding en coaching aan hebben kunnen bijdragen.” Aan het woord is Alette de Vries, samen met haar man Jan eigenaar van Maquis Import: groothandel in  natuurlijke huidverzorgingsproducten en biologische make-up

Achtergrond

Alette: “Ik heb een achtergrond als verpleegkundige. Eigenlijk een beetje voor de lol ben ik de opleiding tot schoonheidsspecialiste gaan doen. Na de opleiding leek het me leuk om een eigen schoonheidssalon te beginnen. Ik werkte vanaf het begin met een natuurlijk Frans merk, daar was mijn hele bedrijf op gebaseerd. Toen deed zich de mogelijkheid voor om het importeur schap daarvan over te nemen. Dat leidde tot de oprichting van Maquis Import in 2006.”

Jan: “Vanaf m’n zeventiende zat ik bij de marechaussee. Daar heb ik een hele carrière doorlopen, tot een officiersfunctie aan toe. Deze verantwoordelijke baan in combinatie met de groothandel werd té veel. Er moest een keuze gemaakt worden. In 2009 heb ik ontslag genomen bij de marechaussee en kwam ik van een mannenwereld in een vrouwenwereld terecht.”

Alette: “Het ondernemerschap was geen roeping. Ik ben gewoon begonnen. Ik vond de verkoopkant al gauw heel leuk. Dat is echt een sport. Als je in de gezondheidszorg een stap harder loopt, zie je daar financieel niets van terug. In je eigen bedrijf is dat anders. Met het merk waarvoor ik had gekozen kan je veel betekenen op gezondheidsgebied. Daarmee kwam alles samen en kon ik ook mijn medische achtergrond goed gebruiken.”

Rebelse onderneming

“Maquis staat voor de vegetatie op Corsica”, vertelt Jan. “In het voorjaar heb je daar een enorme bloemenpracht. Veel van deze planten worden verwerkt in de producten die wij leveren. Daarnaast is de Maquis een Franse verzetsbeweging die gedurende de Tweede Wereldoorlog actief was. Daar zagen we ook een link met ons bedrijf. Wij zijn een buitenbeentje binnen de branche, omdat we het anders doen dan de gevestigde (beauty) orde.” Alette: “In de huidverzorging is zoveel gebakken lucht, neem bijv. anti-aging. Als je de anatomie en het functioneren van de huid goed kent en je kunt de ingrediënten analyseren, dan weet je dat een bepaalde marketingbelofte niet waar kan zijn. Dat steken wij niet onder stoelen of banken.” Jan: “Dat wordt ons niet altijd in dank afgenomen en maakt ons rebels. Onze slogan is: Resultaat zonder apparaat! Je hebt geen dure apparaten nodig om een goede behandeling te geven en resultaat te boeken.”

Gelijkwaardige samenwerking

Jan: “We vinden het belangrijk om te investeren in een goede relatie met de afnemers van onze producten. We werken niet met een vertegenwoordiger, maar vragen mensen om hier naar toe te komen. Alette biedt dan een proefbehandeling aan. De klant ervaart zelf het product en is eigenlijk meteen om. Ook bieden we veel ondersteuning. We geven meerdere dagen in de week trainingen om de klant te leren met onze producten te werken en delen onze ervaringen uit de tijd dat we zelf nog een salon hadden.”

Alette: “We proberen een wij-gevoel te creëren. Elk jaar organiseren we een high tea voor onze afnemers, om ervaringen uit te wisselen en elkaar te stimuleren. We werken niet met targets en hebben geen verplichte afnames. We leveren echt op maat.”

Belang van een goed pand

Door deze bijzondere manier van werken is een goed bedrijfspand van essentieel belang voor Jan en Alette. “We wilden een eigen pand, waar we zelf over konden beslissen”, aldus Jan. “Bij de bank liepen we tegen een muur aan. Na de crisis was de nieuwe norm dat je 30% eigen middelen moest inbrengen. Wij hadden die 30% eigen middelen niet. We konden makkelijk aan de lasten voldoen, maar ze kijken niet naar je omzet. Toen zijn we verder gaan kijken. Ik hoorde over Qredits via een schoonheidsspecialiste. Het contact met Qredits was vanaf het begin goed. We hadden een heel daadkrachtige bedrijfsadviseur, Paulien Dupré. Zij heeft ook voor ons bemiddeld richting de ING, daar kwam het andere deel van de financiering voor de aankoop van het pand en de verbouwing vandaan.”

“Het pand is voor ons echt van toegevoegde waarde in het informele contact met onze klanten”, legt Jan verder uit. “De sfeer moet goed zijn. De klant moet zich thuis voelen. We willen niet op een bedrijventerrein zitten. Hier zitten we in het groen, je hoort de vogels. Dit pand stond al heel lang leeg. We wilden het heel graag hebben en dat is gelukt!” Alette: “Het is een oude basisschool, dat sluit heel mooi aan bij de kennis die wij hier uit willen dragen.”

Voor wat betreft de toekomst besluit Alette: “We willen nog wel groeien. We hebben nog wat blinde vlekken in Nederland en willen ook meer in Duitsland gaan leveren. Maar we willen niet uit dit pand groeien, dat past ons als een jas. Het moet behapbaar blijven, de persoonlijke aanpak willen we behouden.”

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen. En verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen hen thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Maquis Import, onderneming met karakter