Mustafa el Koubi

Eerst het verhaal, dan de cijfers

Eind januari 2014 maakten negen verzekeraars onder aanvoering van het Verbond bekend dertig miljoen euro te steken in Qredits. Deze onafhankelijke kredietverstrekker helpt (startende) ondernemers met advies en financiering. De komende weken stellen we er een paar voor.

Al 22 jaar heeft de familie el Koubi een feestwinkel in Rotterdam. En ook voor feesten op locatie kun je bij hen terecht. Voor decoratie van zalen en catering. Maar steeds vaker vroegen klanten om meer. Tijd voor uitbreiding dus. Dat lukte dankzij een MKB-krediet van Qredits.

Waarom klopten jullie bij Qredits aan?

“We verzorgen alles wat met feesten te maken heeft, van communie tot verjaardag en van zaaldecoratie bij een bruiloft tot catering. Maar we groeiden echt uit onze schil en klanten vroegen steeds meer. Gelukkig konden we verhuizen naar een pand vier deuren verderop. Een oude meubelzaak. Flink groter, maar we moesten ook flink verbouwen. Daarvoor hadden we financiering nodig.”

En toen?

“Iemand van Qredits kwam langs om mijn ondernemingsplan te bespreken. Het mooie was dat we precies op één lijn zaten. Eigenlijk was mijn plan al goed. We bestaan natuurlijk ook al zo lang, dat ik precies weet wat wensen van de klant zijn en wat wel of niet prettig werkt. Voor startende ondernemers is dat natuurlijk lastiger. Het gesprek verliep dan ook goed en ik hoefde weinig aan te passen.”

Wat vond je van de aanpak?

“Heel goed. Ze nemen eerst tijd om te luisteren naar de ondernemer. Het verhaal staat voorop, dan pas komen de cijfers. Bij een bank is dat andersom. Bij het ondernemen zelf heb ik niet echt meer hulp nodig, maar ze gaven toch nog handige tips. Bijvoorbeeld dat het belangrijk is een groot netwerk van klanten op te bouwen. Goed om weer even bij stil te staan. Een tip die ik zelf altijd geef? Dat je de omgeving moet verkenning. Ik zie vaak een mooi concept op de verkeerde locatie. Zonde.”

Wat is de grootste verandering nu?

“We zijn net zeven weken verhuisd en nog flink aan het ordenen. Het grootste verschil is dat het pand veel groter is, en dat betekent ook een groter assortiment. We hebben nu bijvoorbeeld in plaats van acht  meter, veertien meter slingers. En veel meer themaslingers dan voorheen. Ook komt een nieuwe doelgroep binnen, mensen die bij toeval langslopen. Die kenden ons nog niet, terwijl we eerst maar vier deuren verderop zaten!”

Hoe ga je nu verder?

“Belangrijkste toekomstplan is ‘gezond blijven’. We zien nu al een toename in het aantal klanten, maar zijn natuurlijk nog maar net bezig. In de toekomst willen we groter worden. Een grotere locatie is daarvan het begin.”

Mustafa el Koubi