The AirBox, een luchtig bedrijf

The AirBox, een luchtig bedrijf

“Follow your dreams and do it. Laat je niet gek maken. Stel jezelf steeds nieuwe uitdagingen. Maak plezier en ondersteun je team. En als mensen slechte dingen vertellen, negeer het en bewijs het tegendeel!” aan het woord is Oscar Dragt, eigenaar van The AirBox en coach voor ondernemers.

Vliegwieleffect

“Het is allemaal begonnen toen ik ging werken voor een bedrijf in lucht gevulde reclameprojecten en ballonvaren voor reclamedoeleinden. In 1991 ben ik mijn eigen bedrijf gestart. In eerste instantie als ballonvaarder over de hele wereld. Daarna zijn we springkussens gaan produceren.” Een opdracht voor Esso zorgde voor een vliegwieleffect voor het jonge bedrijf. “Voor Esso maakten we een ontwerp van een tijgerkop die op de luifel van het tankstation lag en naar beneden keek, met z’n klauwen over de rand. De tijger werd gepresenteerd bij de opening van een nieuw tankstation en onder de luifel heb ik meteen al 20 opblaasbare tijgers verkocht. Dat was een gouden kans met een wereldspeler. In 10 jaar tijd hebben we meer dan 300 opblaasbare tijgers geleverd, die van Australië tot IJsland zijn ingezet.” Het duurde niet lang of andere opdrachtgevers meldden zich en het bedrijf begon te groeien.

“Ik kreeg personeel en op een gegeven moment zelfs personeelsgebrek. Ik heb toen vluchtelingen uit Irak en Iran aangenomen, zij waren in het verleden allemaal kleermaker geweest. De opdrachten werden steeds leuker, we werkten voor McDonald’s, Coca-Cola, Disney, de UEFA.” Het bedrijf van Oscar maakte ook grote opblaasbare tentoonstellingshallen. In 2009 ging het mis toen een grote luchthal tijdens een hevige storm ter ziele ging. “Dat is in een rechtszaak uitgemond die mijn bedrijf uiteindelijk in 2010 de kop heeft gekost. Dat was een dieptepunt in mijn leven. Ik was al wel eens hard neergestort tijdens het ballonvaren, maar dit kwam harder aan.”

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan

Oscar ging ondernemers begeleiden, want daar lag zijn andere passie en hij richtte The BrainBox op. “Ik ben gaan coachen in algemeen ondernemerschap. Enerzijds jonge ondernemers die starten en daarnaast ondernemers die toe zijn aan de volgende stap: wel/geen personeel, wel/niet de grens over met mijn product. Echter, mijn vroegere klanten bleven bellen voor opblaasbare objecten, dat hield niet op. Mijn antwoord was steevast nee. In februari 2016 kwam ik in China terecht met een collega-ondernemer. Ik bezocht daar een fabriek waar ze ook opblaasbare objecten maakten. Ik werd er feestelijk onthaald en aangesproken als ‘the inflatable king’. Ik kreeg een rondleiding door de fabriek en dat voelde als in een snoepwinkel. Toen daarna een van mijn leukste klanten uit Duitsland weer belde met een vraag heb ik ‘ja’ gezegd en contact opgenomen met het bedrijf in China voor de productie. In april 2016 heb ik The AirBox opgericht.

Qredits kijkt naar de toekomst

Ik had een voorfinanciering voor materiaal nodig. Ik wist van tevoren al dat bij een reguliere bank de deur dicht zou blijven, op grond van mijn stempel uit het verleden. Qredits kijkt naar de toekomst, hoe gezond ziet het plan eruit? Als ondernemer heb je altijd blinde vlekken, de bedrijfsadviseur stelt kritische vragen, denkt met je mee en helpt je plannen verder aan te scherpen.”

Lucht is wat mij drijft

The AirBox is echt een nieuw bedrijf, 2.0. Ik wil groot worden door klein te blijven. Ik bepaal wie mijn klant wordt en niet andersom. Het moet weer een mooi volwaardig bedrijf worden met leuke objecten voor leuke klanten. Een grote hamburger van 10 m hoog voor McDonald’s, dat zijn toch de smaakmakers. Een leuke klant is een klant die aan zijn verplichting voldoet, m.a.w. de rekening betaalt. Ondertussen produceren we ook alweer voor een deel in Nederland, de afstand met China is toch groot. Daarvoor heb ik enkele ex-werknemers van vroeger als ‘dedicated partners’ aangetrokken. Ik huur ze in op projectbasis en kan daardoor sneller leveren.”

Hoewel Oscar in staat is om praktisch alles ‘op een leuke manier op te blazen’ ligt zijn passie vooral bij het maken van reclame en promotie-objecten. “Ik probeer altijd net iets anders te bedenken dan de standaardoplossing. Zo hebben we voor Coca-Cola een stormbaan voor kinderen bedacht, waarbij colaflesjes en blikjes de obstakels op de baan vormden. Met dit soort ontwerpen sluit je ook aan bij de beleveniseconomie. Daarnaast werk ik graag met kunstenaars samen. Zo maak ik voor een kunstenaar uit Frankrijk een aantal landmarks, die vanaf de Noordpool tot Zuid Frankrijk worden gepositioneerd om een statement te maken. Dat soort projecten levert niet veel op, maar het zijn altijd verrassende opdrachten die mijn eigen creativiteit stimuleren.”

Oscar ziet de toekomst zonnig tegemoet. “Ik moet oppassen dat ik mijn missie bewaak: ik bepaal wie de klant wordt. En ik wil ook minimaal 1-2 dagen in de week blijven coachen. Economisch zit het tij voor reclame en promotie weer mee. Over 5 jaar wil ik weer in de top 5 van leveranciers van opblaasbare reclame-objecten staan.” 

www.theairbox.nl

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen. En verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen hen thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

The AirBox, een luchtig bedrijf