The Darling

Nadine over The Darling

In de Runstraat, één van de negen straatjes in Amsterdam, is het een levendige bedoening. Cafeetjes, kledingwinkels en interieurwinkeltjes wisselen elkaar af. Eentje springt er tussenuit.

Buiten zien we twee stoeltjes met wollen kleden erover en een rek met T-shirts waarvan de prijskaartjes cupcake-papiertjes zijn. Alsof dit niet origineel genoeg is,  zien we in de winkel roze cupcakes ronddraaiend op een oude grammofoonplaat, ouderwetse kopjes, bloemen, sieraden, kleding en een jonge vrouw met blonde pijpenkrullen en roze lippenstift. We zijn bij The Darling, de winkel van de 30-jarige eigenaresse, Nadine van der Zee.

Dit is precies wat Nadine vijf jaar geleden wilde: “Een meisjeskamer, een shopwalhalla, waar de klant geprikkeld wordt met al zijn zintuigen.”  De cupcakes geven het gevoel van een kind in een snoepwinkel en de leuke spullen en kleding erom heen zorgen ervoor dat je alles wilt hebben.

Hoe het begon

Nadine was 25 jaar toen ze The Darling begon, maar eigenlijk wilde ze het al veel eerder. Tijdens haar afstudeeropdracht bij het AMFI in Amsterdam had ze dit concept bedacht. Na een niet al te riante beoordeling, ging het de la in. Nadine ging aan het werk als marketeer bij een sieradenmerk, maar mistte al gauw de creativiteit. Terug naar haar oude school-bijbaantje was eigenlijk het enige wat ze op dat moment kon bedenken. Daar werkte ze met kralen, sieraden en was ze bezig met haar handen. “De eigenaresse heeft een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Zij was degene die mij stimuleerde om mijn plan uit de la te halen en het te gaan uitwerken. En toen viel alles wonderbaarlijk op zijn plek.” In een kroeg vroeg Nadine rond naar winkelruimte en kreeg ze een bierviltje in haar hand gedrukt met contactgegevens voor een pandje in Amsterdam.  Ondertussen was ze bij Qredits in gesprek voor financiering en binnen enkele weken was alles rond. Een pandje in de populairste buurt van Amsterdam én financiering.  

De beginjaren waren goed. Het concept sloeg aan en mensen kwamen langs om de totale ‘Darling’ beleving te ervaren. Helaas volgende toen een lastig jaar, 2013. Volgens Nadine te wijten aan de crisis, maar ook aan haarzelf. Ze heeft sindsdien een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals shop in shop verkopen, minder maar vaker ingekocht en de prijs verlaagd. Dit alles heeft ertoe geleid dat zij begin 2014 het beter doet dan ooit!

"Gewoon normaal"

Nadine is altijd gewoon gebleven. “Ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n typisch mode meisje; ik vind het vaak overdreven en nep gedoe. Ik blijf gewoon normaal doen tegen de klanten en aardig zijn tegen iedereen, ook zij die niet kopen.” En kennelijk is dat wat Nadine onderscheidend maakt.

Een klant komt een thee en een cupcake afrekenen. Hij complimenteert haar over de service, de extra touch met de bloem op het dienblad en de lekkere roze cupcake. Nadine lacht, “gewoon aardig zijn loont!”

The Darling webshop

The Darling