Wij geloven niet in kinderachtig

Wij geloven niet in kinderachtig

Na 10 jaar ontwerpen voor anderen, was het voor Maurice Doorduyn tijd om zijn eigen merk te starten. Een product als uitkomst van zijn eigen ideeën, gedachten en esthetiek: Ikonic Toys.

Maurice: “Van origine ben ik productontwerper en mijn hart gaat sneller kloppen van goed ontworpen, esthetische producten. In mijn vorige werk maakte ik ontwerpen in opdracht voor de industrie en voor labels. Als designer in loondienst ontwerp je producten met de signatuur van de opdrachtgever of werkgever. Na 10 jaar vond ik dat genoeg.”

Grote-mensen-wereld nadoen

Op een gegeven moment kreeg Maurice het idee van een houten racebaan, gebaseerd op de oude bekende houten treinen. “Mijn eerste product was een houten racebaan. Het is zorgvuldig ontworpen en duurzaam. In die zin dat er lang mee gespeeld kan worden. Zowel kinderen van drie als acht jaar kunnen zich hiermee vermaken. Wij geloven niet in kinderachtig. Tegenwoordig is de keuze en het aanbod in speelgoed overweldigend. De behoefte van kinderen om te spelen verandert niet, de invulling daarvan wél. Kinderen willen bouwen, creëren, de grote-mensen-wereld nadoen. Ik geloof in écht speelgoed, gebaseerd op de buitenwereld, daar wilde ik iets mee doen.”

Snelle start

Voor het maken van de racebaan was financiering nodig. “Qredits heeft het bedrijf een snelle start gegeven door het verstrekken van een Microkrediet. Zonder Qredits was ik nu mogelijk nog aan het zoeken naar financiers.”

Iemand die meekijkt geeft mij vertrouwen

Ook nam Maurice een coach in de arm, Bram van der Velden. “Bram fungeerde echt als vraagbaak. Als startende ondernemer is het toch prettig om ondernemersvragen bij een bekwaam persoon neer te kunnen leggen. Iemand met veel ervaring die meekijkt geeft mij het vertrouwen dat ik zaken op de juiste manier aanpak.” Bram is gespecialiseerd in marketing en verkoop en dat is precies datgene waar Maurice zelf het minste ervaring mee had. Deze twee onderwerpen kwamen dan ook bij ieder gesprek aan de orde.

“Wat mij positief verrast heeft is dat ik eigenlijk best een goed gevoel had voor ondernemen. Bram en ik waren het vaak met elkaar eens. Hij stimuleerde mijn aanpak en dat gaf mij een goed gevoel. Ik kon hem altijd bellen voor advies, zo sta je er niet alleen voor. Soms is het wel eens lastig dat jij wel diegene bent die alle ins en outs van de business kent, daardoor heb ik ook een aantal beslissingen zelf moeten nemen. We hebben nog steeds contact met elkaar, ondanks het feit dat het coachingstraject inmiddels is afgelopen.”

Hoe gaat het nu?

Voor Maurice zijn het spannende tijden. “Een aantal van mijn nieuwe ontwerpen zijn in productie en die verwacht ik dit najaar in het magazijn. Sinds de eerste voorraad arriveerde in november vorig jaar, heb ik meer dan 80 winkels in Nederland als klant weten te werven, waaronder een aantal mooie shops van naam. De winkels zitten echt te wachten op onze nieuwe producten, zeker nu het traditionele cadeau-seizoen er weer aankomt. Meer dan 60% van de jaaromzet in speelgoed wordt in de maanden oktober-december gegeneerd. Ik ben erg benieuwd hoe we er eind 2016 voor staan!”

www.ikonictoys.nl

Bekijk ook

Wij geloven niet in kinderachtig

Waarom coaching?

Een coach van Qredits kan jou helpen met het verzamelen van de benodigde stukken.

Wij geloven niet in kinderachtig

Wat is je coachingsbehoefte?

Het ondernemerschap kent vele aspecten. Als ondernemer krijg je ook te maken met dingen waar je van nature minder goed in bent. Waar kan jij hulp bij gebruiken?

Wij geloven niet in kinderachtig

Coach bij Qredits worden

Wil je zelf je kennis en ervaring inzetten om startende en bestaande ondernemers te begeleiden bij hun onderneming? Word dan coach bij Qredits!

Wij geloven niet in kinderachtig