Yno Papen over Sandwichbikes

Yno Papen over Sandwichbikes

Als je de hyper moderne, hippe, houten mountainbike fietsen ziet van Sandwichbikes, dan verwacht je daar geen keurige man met gelakte schoenen, gestreept overhemd en een jasje bij. Maar mocht die keurige man nu net het brein zijn achter de Sandwichbikes: Yno Papen.

Yno heeft zijn leven lang al in de autobranche gewerkt,  vooral voor Duitse automerken. Hij deed de marketing, was verantwoordelijk voor de online strategie en had meer dan 60 autowebsites onder zich. Door de automatiseringsslagen en de organisatie daarvan, creëerde Yno veel expertise. Op een gegeven moment ontstond de vraag: “What’s next? Het was een logische stap om zelfstandige te worden.” Hij richtte zijn eigen consultancy kantoor op en tot op de dag van vandaag haalt hij daar leuke en mooie opdrachten uit. “Ik kan goed kletsen, dus bedrijven komen wel op mij af."

Hoe is het ontstaan?

Maar Yno is niet alleen goed in strategisch advies geven, hij zoekt ook het avontuur. Hij heeft lef en wil innovatieve producten in de markt zetten. Sandwichbikes is zijn eerste product. Via zijn netwerk kwam hij in aanraking met Basten Leijh, een man die je wél achter Sandwichbikes zou zoeken: losjes gekleed, gympen, open hemd en enorm creatief. Deze houten fiets was al jaren een creatie van hem, maar Basten wist niet hoe hij dit product naar de markt zou moeten brengen. En is dat nou net hetgeen waar Yno erg goed in is: een gouden combinatie dus. Ze zetten samen het bedrijf de ‘Pedalfactory’ op in 2013 en het eerste product hiervan is de Sandwichbikes.

De eerste fase heeft Yno zelf gefinancierd, maar al snel was er meer kapitaal nodig voor de voorraad fietsen. In de banken raakte Yno teleurgesteld: “op maandagavond had ik mijn plan ingeleverd en op dinsdagochtend kreeg ik al een afwijzing.” Via via hoorde Yno van Qredits. De bedrijfsadviseur was enthousiast en ging zich hard maken voor Sandwichbikes en gelukkig met succes.

Impact maken met innovatie

“Ik wil met kleine innovatieve producten veel impact maken.” Hoe maak je dan impact met de Sandwichbikes? Het zijn hippe mountainbike fietsen met een houten frame die je zelf in elkaar zet. Dus als je deze online bestelt voor €799,00, dan krijg je thuis een pakket toegestuurd met een handleiding. Een product voor de doe-het-zelver dus?  “Nee, het zijn de consumenten die willen opvallen, die een statement willen maken. De consumenten die fietsen belangrijk vinden én die het simpelweg gewoon een heel mooi en functioneel product vinden. Van de verkoop komt 95% uit het buitenland, vooral in Frankrijk en Amerika zijn de fietsen erg populair”, aldus Yno.

Op dit moment zijn ze bezig met een vrouwelijk variant van de Sandwichbike. “Een iets toegankelijkere en simpelere fiets voor een wat breder publiek.”

Het succes

Op de vraag of Yno zelf de fiets ooit in elkaar gezet heeft, begint hij te lachen.”Ik heb de fiets eind vorig jaar besteld, betaald en het pakketje lag thuis om mij te wachten. Alleen door een succesvolle beurs in december, steeg de verkoop enorm en hadden ze extra pakketten nodig, waaronder die van mij. Dus het antwoord is helaas nee, nog niet.”

“Ik had nooit verwacht dat ik in de fietsenbranche zou gaan werken. Maar ik ben blij met waar ik sta. Het is niet makkelijk. Je steekt je eigen vermogen erin. Je werkt hard. En zonder grote marketingbudgetten moet je creatief bezig zijn voor je bekendheid. Gelukkig hebben we onlangs een pr dame ingehuurd die non-stop bezig is met de promotie van ons product.”

Na een uur gepraat te hebben, is het duidelijk: ‘Yno kan inderdaad goed kletsen, zoals hij dat zelf zegt’. Hij heeft een drive voor het ondernemerschap en of dat nu de Sandwichbikes of een andere innovatief product is, dat maakt niet uit. Er liggen genoeg ideeën in de la, dus het is wachten tot de volgende zich ontpopt.

www.sandwichbikes.com

Yno Papen over Sandwichbikes