6 stappenplan voor belastingaangifte
Belastingaangifte kan lastig zijn. Wij helpen je graag, met dit stappenplan doe jij zelf je belastingaangifte.
Tips om jou te helpen besparen
Zolang de zaken goed gaan, sta je niet altijd stil bij je uitgaven. Een tientje hier, een tientje daar … honderd euro is zo op. Maar als er opeens niets meer binnenkomt, is dat wel anders. Wat kun je dan doen zodat je bedrijf toch door kan lopen?
We hoeven het misschien niet meer te noemen, maar voor de zekerheid eerst even dit: vraag uitstel aan voor de betaling van bepaalde vaste lasten, maak betalingsafspraken met leveranciers en maak gebruik van de regelingen van de overheid (als je hiervoor in aanmerking komt).
Maar let op: het gaat hier alleen om tijdelijke maatregelen en om een tijdelijke verlaging van je kosten. Daarom is het ook handig om nog iets anders te doen. Je raadt het vast: besparen! Bekijk al je zakelijke en privé uitgaven eens kritisch. Welke uitgaven kun je schrappen? En zijn er ook nog manieren waarop je je bedrijfsvoering kunt verbeteren?
Hieronder vind je volop tips. Waarbij de laatste tip een mogelijkheid is voor als je echt in heel zwaar weer verkeert met je onderneming.
De kosten voor abonnementen kunnen ongemerkt oplopen. Denk aan Netflix, de sportschool, de schoonmaak, de glazenwasser, een groentepakket, loterijen, goede doelen en die ene leuke betaalde meditatieapp. Welke (online) abonnementen heb je en welke kun je opzeggen?
Nadat je een verzekering hebt afgesloten, kijk je er vaak niet meer naar om. En elk jaar wordt de verzekering automatisch verlengd. Maar heb je alle verzekeringen nog nodig? Zijn ze allemaal up-to-date? Zijn er voor bepaalde verzekeringen misschien nieuwe spelers op de markt die een concurrerend aanbod doen? Zoek dit eens uit.
Heb je een bedrijfspand dat je zelf niet helemaal gebruikt? Overweeg dan eens om een gedeelte te verhuren. Misschien is nu juist wel het moment om een leuke, nieuwe samenwerking aan te gaan?
Kijk eens goed naar je werkzaamheden. Welke herhaal je vrijwel dagelijks? Of meerdere keren per dag? Vaak zijn dit werkzaamheden die niet direct bijdragen aan je omzet. Toch valt hier winst te behalen. Tijdswinst! En de tijd die je wint met efficiënte processen, kun je besteden aan werkzaamheden die direct geld opleveren (zoals salesgesprekken voeren).
Neem bijvoorbeeld jouw e-mails. Hoe vaak typ je dezelfde boodschap naar je klanten? Keer-op-keer? Misschien kost het je niet veel tijd om een e-mail te schrijven en toch verlies je hier ongemerkt heel wat energie. Je kunt dit simpel oplossen door gebruik te maken van templates. De meeste mailprogramma’s hebben een tool daarvoor.
Bekijk al jouw processen eens door deze bril. Wat herhaal je en wat kun je automatiseren?
Er zijn altijd bedrijven die juist in crisistijd extra handen nodig hebben, omdat zij een dienst of product aanbieden waar juist nu behoefte aan is. Je zult maar plexiglas produceren. Of boodschappenbezorger zijn.
Maar voor ondernemers is vast personeel een risicofactor. Dus als je nu (tijdelijk) extra handen nodig hebt, overweeg dan het inhuren van flexwerkers of zzp’ers. Het logische voordeel is dat je alleen de kosten maakt wanneer er meer werk en omzet is.
Ga eens praten met je boekhouder of een financieel adviseur. Kijk of er fiscale voordelen zijn waar je nu nog geen gebruik van maakt. Kijk of je bestaande leningen kunt vervangen voor goedkopere leningen of leningen met een langere looptijd. Bespreek ook je huidige hypotheek. Misschien is het oversluiten wel een slimme zet.
Wat natuurlijk helemaal mooi zou zijn, is als je ondanks alles gewoon geld blijft verdienen! Heb je al nagedacht over wat je wél kunt doen? Heb je al contact opgenomen met je klanten om te kijken of je hun op een andere manier kunt helpen dan ze van je gewend zijn?
Heb je nou een mooi nieuw plan bedacht dankzij de vorige tip, en heb je daarvoor een (dure) machine nodig? Overweeg dan of je deze huurt in plaats van koopt. Je hebt dan niet in één keer de aanschafkosten en je betaalt alleen kosten wanneer je ‘m echt nodig hebt. Je zet zo je bedrijfsmiddelen slim in op de momenten dat ze geld opleveren.
Liquiditeit is superbelangrijk in crisistijd. Zit je met je bedrijf echt in zwaar weer, kijk dan hoe je met je bedrijfsmiddelen omgaat. Je kunt bijvoorbeeld bedrijfsmiddelen die je nu in eigendom hebt, aan een leasemaatschappij verkopen en vervolgens terug huren. Dit heet ‘sale en lease back’. Hierdoor komt vermogen vrij.
Maar let op! Als je de machine hebt gekocht met een financiering, en die financiering loopt nog, dan kun je de machine niet zomaar verkopen. Overleg dan altijd met je kredietverstrekker om te kijken of er mogelijkheden zijn.
Vraag hulp! Merk je dat je het in je eentje lastig vindt om oplossingsgericht te denken? Misschien vind je het fijn om met een coach van Qredits te sparren over je verdienmodel.