Placeholder van een trap met oranje waas

Effectiever en efficiënter werk: 80/20 regel

Hoe zit dat bij jouw onderneming?

Rosan Collet
Geschreven door
Rosan Collet
Online Marketeer
Toegevoegd op
18-11-2021
Gemiddelde leestijd
4 minuten
Geplaatst onder
Startende ondernemers
Ondernemers die verder willen
Training
Kennis & Inspiratie

Het belang van efficiënt werken

Welke werkzaamheden kosten jou 80% van jouw totale beschikbare tijd en leveren maar 20% van het bedrijfsresultaat op? Laat deze vraag even goed tot je doordringen. Pak daarna pen en papier en ontdek waar jouw kansen liggen om efficiënter en effectiever te werken.

Arrow

De 80/20-regel van Pareto

De Italiaanse econoom Pareto deed onderzoek naar de verdeling van de inkomens in Italië. Hij ontdekte 20% van de bevolking 80% van het bezit en rijkdom bezit. Hieruit is de 80/20 regel ontstaan: 80% van de output wordt bepaald door 20% van de input. En wat blijkt:

  • 80% van het resultaat komt door 20% van de inspanningen en tijd;
  • 80% van de winst komt binnen door 20% van de producten en klanten;
  • 80% van de klachten komt van 20% van de klanten;
  • 80% van de waardering voor jouw bedrijf komt van 20% van de klanten.

Relevante versus irrelevante zaken

Onze coaches horen regelmatig dat veel ondernemers ontzettend druk zijn met alle werkzaamheden binnen het bedrijf. In het gesprek komt uiteindelijk naar voren dat veel ondernemers vooral druk zijn met irrelevante zaken. Verschillende zaken worden in het gesprek benoemd, denk aan:

  • Elke 10 minuten de e-mail inbox checken
  • Posts bedenken voor social media, en kijken of er al reacties zijn
  • Administratieve wissewasjes

Redelijk onbelangrijke zaken, maar ze nemen ontzettend veel tijd in beslag. Herkenbaar? Je bent niet de enige. We vullen onze dagen vaak met onbelangrijke werkzaamheden die ook nog eens weinig of slechte resultaten opleveren. En we hebben het meestal niet eens door. Wereldwijd wordt er in de zakenwereld en industrie gebruik gemaakt van een bekende managementtool: de 80/20 regel. Deze tool moet de effectiviteit en efficiëntie van bedrijven en mensen vergroten. In deze blog leggen wij de 80/20 regel uit, waarna je er mee aan de slag kan. Op deze manier kan jij de efficiëntie en effectiviteit op de werkvloer vergroten.

Hoe zit dat bij jouw onderneming?

Pak eens een moment om de 80/20-regel toe te passen op jouw bedrijf. Op basis van je interne onderzoek kun je in de toekomst krachtige keuzes maken! Hieronder zie je een paar vragen om je op weg te helpen. Ga ervoor zitten, schrijf alles op en … wees eerlijk naar jezelf! Oh ja, het is ook handig als je je boekhouding bij de hand houdt.

  • Welke klanten en diensten leveren mij het meeste op?
  • Welke klanten en diensten kosten mij het meeste tijd?
  • Welke processen binnen mijn bedrijf kosten het meeste tijd?
  • En wat leveren die tijdrovende processen eigenlijk op?

Er is een mogelijkheid dat bepaalde klanten heel veel tijd kosten maar heel weinig opleveren. En dat andere klanten heel veel opleveren en juist weinig tijd kosten. Of je ontdekt dat één van jouw diensten ontzettend arbeidsintensief is. De input (jouw tijd) staat niet in verhouding tot de output (het geld dat je ermee verdient).

  • Wat zijn mijn duurste advertenties of reclames?
  • En wat leveren die advertenties en reclames op?
  • Welke werkzaamheden beheersen mijn dag?
  • En wat leveren die werkzaamheden op?

Steek je energie in de juiste dingen

Als je deze analyse eenmaal hebt gemaakt, kun je keuzes maken voor je bedrijf. Je zult merken dat er energie vrijkomt als je hiermee aan de slag gaat. De nieuwe inzichten zorgen ervoor dat je met een positieve blik naar de toekomst kijkt. In de toekomst ga jij je energie in de juiste dingen steken zonder dat dit teveel tijd in beslag neemt.

  • Met welke klanten wil je doorgaan?
  • Met welke producten of diensten wil je doorgaan?
  • Kun je bepaalde producten of diensten aanpassen zodat ze meer opleveren?
  • Welke processen zijn toe aan verbetering?
  • Welke taken wil je niet meer doen of moet je efficiënter inrichten?
  • Zijn er taken die je beter kunt uitbesteden?