6 stappenplan voor belastingaangifte
Belastingaangifte kan lastig zijn. Wij helpen je graag, met dit stappenplan doe jij zelf je belastingaangifte.
Didié maakte drie jaar geleden kennis met het EigenBaas Onderwijsprogramma. Hij geeft les op het vmbo en gebruikt het onderwijsprogramma voor het keuzevak ‘ondernemen’.
‘Het EigenBaas programma geeft de kern van het ondernemerschap weer. De leerlingen ontdekken welke ondernemende vaardigheden ze bezitten. Welke vlakken kunnen nog worden verbeterd en waar kan je nog hulp bij gebruiken. Wij doen al heel veel in de praktijk en dit stukje theorie sluit daar erg goed bij aan. Er zitten heel veel dingen verwerkt in het programma die ze meteen kunnen toevoegen in de praktijk. Dat is sterk!’
Didié volgt het traject op een alternatieve manier.
‘Bij onze groepen kunnen leerlingen een eigen volgorde kiezen. Een iets andere aanpak dan het standaard programma van EigenBaas. Ook is het programma voor ons verkort naar 50/60 uren. Het voortraject loop ik klassikaal door en in het schrijven van je ondernemersplan slaan we wat over. We focussen ons op de kern en halen die eruit. EigenBaas en Flowsparks zijn erg flexibel, dat is fijn!’
Didié over waarom het belangrijk is om studenten kennis te laten maken met ondernemerschap:
‘Het ondernemen op zich vergt veel zelfkennis. Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent en wat je kan toevoegen aan een organisatie. Wat is jouw toegevoegde waarde. Door middel van het EigenBaas programma laten we de leerlingen nadenken over hun krachten en passies. Op die manier kunnen zelfreflectie en ondernemersvaardigheden worden ontwikkeld en komen ze er achter waar ze meer aandacht aan moeten geven.’
Leerlingen beginnen niet daadwerkelijk een bedrijf tijdens het programma, maar een gedeelte van het praktijkgedeelte wordt wel uitgevoerd.
‘Leerlingen moeten bijvoorbeeld een product bedenken en verkopen binnen hun eigen omgeving; binnen familie, op school, de sportvereniging. Hier moeten ze zelf nadenken over de 4 P’s, hoe ze de reclame willen maken en wat voor waarde ze toevoegen. Het zijn niet echte bedrijven, maar ze gaan wel het proces door van het inkopen en verkopen. Aan de hand van de boekjes leren ze welke promotie manieren er zijn en bepalen ze welke ze kunnen gebruiken. Ook bepalen ze hoe de prijs wordt samengesteld en kijken ze naar de wensen van de doelgroep. Ze gaan hier bewust mee bezig in de praktijk.’