Het is 10 jaar geleden dat Qredits begon met het verstrekken van kredieten. In het begin is het de ideale wereld. Geld werd geleend en de rente en aflossing werden netjes betaald. Totdat opeens
één van onze klanten niet had betaald.
Ik weet nog hoe dit voelde. Het was als een kras op een gloednieuwe auto. Je weet dat het gaat gebeuren, maar toch doet het zeer. We moesten een achterstand gaan beheren. Het begon met één medewerker en nu is er een volwaardige afdeling. Als je als potentiële klant aanklopt bij Qredits wordt er echt naar je geluisterd. Dit persoonlijke houden wij vast, ook als er problemen zijn. Wij zoeken samen met de klant naar oplossingen. Daarom bezoeken wij de klant, bespreken de problemen met hem of haar letterlijk aan de keukentafel. Uitgangspunt hierbij is dat als je geld leent je dit ook terug moet betalen met de daarbij behorende verplichtingen.
Qredits is sociaal!
Om duidelijk te maken hoe ‘bijzonder’ bijzonder beheer werk is wil ik het volgende verhaal met jullie delen. Het was eind december en ik had een afspraak met een meneer die zijn betaalverplichtingen niet meer kon nakomen. Hij had een hersenbloeding gehad. Daar aangekomen lag meneer halfzijdig verlamd in de bank. Zijn vrouw was bezig met hun twee kinderen die beide een beperking hebben. Al snel werd duidelijk dat er helemaal geen geld meer was. Meneer had als zelfstandige nu geen inkomen en zijn partner kon door de zorg voor hem en de kinderen niet werken. De uitkering was nog niet verstrekt.
Gelukkig is sociaal een kernwaarde van Qredits. Met een door Qredits beschikbaar gesteld budget heb ik boodschappen voor dit gezin mogen doen. Uiteraard mocht iets extra’s voor de komende feestdagen niet ontbreken. Ik zal nooit vergeten hoe ik werd uitgezwaaid door het hele gezin toen ik weg reed. Zij hadden verwacht dat ik alles zou meenemen wat er nog was. In plaats daarvan mocht ik een sprankje hoop geven.