Ondernemen met impact!

Ondernemen met impact!

Ondernemers Fokko en Anton runden samen 12 jaar lang een printbedrijf dat tuindoeken en deurposters maakte. Maar toen ze zichzelf de vraag stelden “Stel we stoppen ermee. Wie mist het dan echt?” was het antwoord “Eigenlijk niemand.” “Dat was voor ons het signaal. We wilden iets doen wat impact maakt. Waar mensen niet zonder kunnen.” En dat werd Tolooba.

Geen plan, wel een doel.

“We hebben verschillende projecten gedaan waarmee we waarde wilden toevoegen. Een voorbeeld was het ontwikkelen van virtuele cliniclowns, zodat alle kinderen er toegang toe hadden”, vertelt Anton. 

Maar waar het balletje voor Tolooba écht begon te rollen? “Dat was bij mijn oma”, vertelt Fokko. “Zij was heel erg vergeetachtig en ik wilde iets doen om haar geheugen te triggeren. Met behulp van virtual reality namen we haar toen mee terug in de tijd.” En daardoor wisten Anton en Fokko één ding zeker: herinneringen doen ertoe! “We waren al ondernemers, maar nu verlegden we ons doel. We wilden écht toffe dingen doen. We zagen dat de combinatie van een foto en VR effectief kon zijn voor het triggeren van iemands persoonlijke herinnering”, vertelt Anton. 

   

Het pilot-project 

De twee stapten in het vliegtuig naar Australië, met een backpack én een virtual reality-bril. Een plan hadden de mannen niet, maar wel een doel: impact maken. “We zijn daar langs zorghuizen gegaan en het was echt bizar wat daar gebeurde. We hadden nog niet eens software ontwikkelt, maar gingen gewoon het gesprek aan met ouderen”, vertelt Fokko. “Niet gemakkelijk, want ze kenden ons helemaal niet. Maar wanneer we echt contact probeerden te leggen, lukte het ons aardig. En we hadden een duidelijke taakverdeling: de één gaat in gesprek en de ander zoekt een foto of herinnering op”, vertelt Anton. 

Ontwikkelingsfase

Na hun reis door Australië was hun gevoel bevestigd; er zit waarde in het project! Maar voor een toekomstbestendige onderneming was meer nodig. “Het echte bewijs of je iets maakt wat ertoe doet, is een klantgroep die ervoor wil betalen.” Om daarachter te komen zijn de mannen dieper in de ontwikkeling van een concreet product gedoken. Anton legt uit: “Tot nu toe waren we niet meer dan een stel gasten met een goed idee. Maar wat willen we ermee? Toen zijn we gaan kijken naar het businessmodel en onderzochten de klantbehoefte en betalingsbereidheid.”

‘’Toen zorghuizen vanwege de corona maatregelen op slot gingen, hebben we onze focus verlegd. Het ontwikkelen van slimme software voor het teruggeven van persoonlijke herinneringen is weliswaar maatschappelijk gezien relevanter dan ooit. Maar zo’n ontwikkeling is kapitaalintensief en kent een lange aanlooptijd.’’

De twee ondernemers stelden vast dat geheugenachteruitgang verschillende fases heeft en dat het relevanter dan ooit is om juist in een vroege fase het geheugen te trainen. ‘’Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een app voor effectieve compenserende geheugentraining. Dit helpt gebruikers om alledaagse dingen beter te onthouden’’, vertelt Anton. En op de achtergrond blijven ze onderzoek doen, bijvoorbeeld naar een cognitief algoritme dat ook welzijnsverbetering kwantificeert. Fokko: ‘’We werken aan een vorm van geheugentraining die zowel mensen met, als mensen zonder geheugenproblemen traint om tot wel 400% beter te onthouden in het dagelijks leven.‘’

TOP-regeling

Na veel onderzoeken, testen en netwerken werd het product langzaam concreter. Via Novel-T bouwden Anton en Fokko een netwerk op en kwamen zo terecht bij de TOP-regeling van Incubase. Die biedt startups support om hun business naar een volgende fase te brengen. En voor het financiële onderdeel werkten ze samen met Qredits. Fokko: “Onze uitdaging was ons product ontwikkelen én het op de juiste manier wegzetten. We wilden doorpakken en stappen zetten. Maar daarvoor hadden we simpelweg geld nodig.”

Nadat de financiële hulp een feit was, werd het contact met Qredits nog sterker. “We spraken met Betsie. Ze is Bedrijfsadviseur bij Qredits. Zij heeft ons verder geholpen en later in het proces hebben we nog een aanvraag ingediend bij Qredits”, vertelt Anton. 

Waarom Qredits?

“We kozen bewust voor Qredits. Omdat we in deze ontwikkelende fase graag flexibel zijn in de keuzes die we maken en de koers die we varen, zochten we een financier die met ons mee kon denken”, legt Fokko uit. “En het klikte gewoon goed met Qredits. De match tussen ons en Betsie is de kracht van onze samenwerking. Ze is een goede gesprekspartner, ook op moeilijke momenten”, vult Anton aan. 

Stip op de horizon

Het belangrijkste voor Tolooba is doelen stellen en stappen zetten. Een aantal jaar vooruitkijken helpt daarbij. “We gaan de goede kant op. Op dit moment werken we aan een eerste bruikbare versie van de geheugentraining app”, vertelt Anton. En hun ambitie raken ze nooit uit het oog. Fokko: “Mensen helpen hun geheugen zo lang mogelijk te gebruiken.” 

De eerste resultaten

De eerste onderzoeks- en gebruikersresultaten van de geheugentraining zijn veelbelovend. ‘’Deze training ontwikkelen we samen met de voormalig wereldkampioen geheugentraining - doktor Boris Konrad, een grote speler in ‘population health management’ - en een aantal zorgaanbieders’’, vertelt Fokko. Binnen 12 maanden verwachten Anton en Fokko de eerste versie te introduceren. Daarna willen ze binnen 36 maanden starten met de internationale uitrol.

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen en verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen bij de klant thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Ondernemen met impact!