Rosy’s food –  het bleef niet bij dromen van een koffietent!

Rosy’s food – het bleef niet bij dromen van een koffietent!

Al van jongs af aan had Rosalie de droom om haar eigen koffietentje te openen. En die droom is nu werkelijkheid geworden. Haar passie én liefde voor koken en bakken zijn terug te vinden in: Rosy’s food! Iedere dag wil Rosalie Groote Haar (27) mensen laten genieten van een heerlijk kopje koffie met iets lekkers erbij. Maar dat gaat nu tijdens de coronacrisis wel echt eventjes iets anders. Toch weet Rosalie vol positiviteit verder te gaan.

Hoe het allemaal begon

Na haar studie is Rosalie aan het werk gegaan als event manager bij verschillende bedrijven in Twente. Haar laatste parttime job gaf haar meer vrije tijd en daarmee de mogelijkheid om haar eigen ondernemingsplan te schrijven. “Ik wilde altijd al graag voor mezelf beginnen, alleen wist ik nog niet zo goed wat. De voorkeur voor de foodbranche had ik zeker. Vroeger zei ik altijd al; ik wil graag mijn eigen koffietentje met zo’n mooie koffiemachine! Maar het starten van je eigen onderneming doe je niet zomaar.”

Toch startte ze enkele maanden later voor zichzelf. Eerst met haar eigen cateringbedrijf vanuit huis. “Één ding wist ik zeker. Ik wilde niet dat standaard broodje ham/kaas aanbieden wat iedereen doet, maar net eventjes iets anders. Mijn inspiratie haalde ik uit Amsterdam, daar zijn ze allemaal net iets hipper. Ik vond dat Enschede dat ook wel kon gebruiken.” En zo is Rosalie aan de slag gegaan. “Het begon met een taartje voor familie, voor je moeder, voor je tante. Maar op een gegeven moment kreeg ik opdrachten van grote evenementen waarvan ik de gehele catering mocht doen. Hierbij kwam mijn ervaring als event manager goed van pas.”

Een eigen pandje in Enschede

Het werken vanuit huis ging Rosalie goed af. “Ik heb eigenlijk een jaar lang heel rustig aan iets kunnen bouwen. Daarin kon ik naamsbekendheid creëren, mijn eigen website en social media opzetten.” Toen een bekende haar tipte over een pandje in Enschede, ging het voor Rosalie wel heel snel. “Ik was daar zelf eigenlijk helemaal nog niet aan toe. Het was wel een doel waar ik naartoe werkte. Maar soms komt er iets voorbij waarvan je moet denken; oké ik ga het gewoon doen!”

Ze deed er alles aan om in 2019 haar eigen zaak te openen in Enschede en dat is Rosalie gelukt! “Ik dacht dat het opknappen van mijn zaak zo gedaan was. Dit was helaas niet zo. Het pand was helemaal casco, er lag zelfs geen waterleiding en elektra. We hebben alles helemaal opgeknapt én 8 december heb ik mijn eigen horecazaak geopend!

   

Financiering bij Qredits

Om haar eigen zaak te openen had Rosalie wel financiële middelen nodig voor de inventaris. “Ik was dat meisje die een droom had en dat wilde verwezenlijken. Zelf had ik hiervoor niet de juiste financiële middelen en wilde Qredits graag overtuigen van mijn idee. Ik heb mijn ondernemingsplan gemaakt alsof het door verschillende examinatoren beoordeeld zou worden.

Met succes, want uiteindelijk heeft Rosalie haar krediet gekregen. “De eerste maanden heb ik mijzelf geen salaris toegekend, omdat het geld voor mijn gevoel nog niet echt van mijzelf was. Ik moest ook echt leren om geld uit durven te geven en te denken; ik doe het gewoon! Vaak als je ergens in investeert met veel passie, werpt het zijn vruchten wel weer af.

Omdenken tijdens de coronacrisis

Sinds begin juni kan Rosalie haar klanten weer verwelkomen in haar eigen koffietentje. Maar dat was daarvoor wel even anders.

Direct in de eerste week van de coronacrisis is Rosalie gaan omdenken om haar zaak draaiende te houden. “Mijn redding is dat ik uit de catering kom. Natuurlijk wilde ik het liefst in mijn zaakje staan. Maar de crisis zorgde ervoor dat ik moest schakelen en zo ben ik terug gegaan naar de catering.”

Creatief als Rosalie is: “Ik kwam op het idee om bakjes te maken met allemaal mini-taartjes van wat ik normaal doe. Als mensen niet bij mij kunnen komen, dan breng ik toch de taartjes naar hun toe. Zo hebben ze toch nog wat lekkers voor bij de koffie!” Zo gezegd zo gedaan.

Veel naamsbekendheid

Hoe mensen haar wisten te vinden? “Een oproepje op social media deed wonderen. Ik zei tegen mijn vriend; als ik 20 bestellingen heb, dan ben ik al blij. Maar de eerste week waren het er al 80. De tweede week waren het er 100 en tijdens Pasen heb ik maar liefst 150 bakjes verkocht. Al met al heb ik 400 bestellingen gehad op één oproep.

Rosalie is blij dat ze haar klanten nog steeds kan verrassen met haar baksels. Helaas zijn haar inkomsten niet te vergelijken met de inkomsten die ze had. Maar haar bakjes leveren haar wel online publiciteit op. “Het is leuk om te zien dat klanten het online delen en dat daar weer nieuwe bestellingen uitkomen.” Al die online aandacht heeft maar liefst 400 tot 500 nieuwe volgers opgeleverd!

   

Best eenzaam

De eerste paar weken van de crisis haalde Rosalie veel energie uit alle bestellingen. “Mensen bleven maar bestellen, dat leverde mij heel veel positieve energie op.” Wel merkt ze dat het nu heel anders is dan dat ze voor ogen had. “Ik ben natuurlijk Rosy’s food gestart omdat ik de hospitality leuk vindt én ik het tof vind om mijn eigen bedrijfje te runnen. Het is niet mijn passie om iedere week een bult bakjes bij mensen rond te brengen.”

Dromen voor de toekomst

Rosalie durft te dromen over de toekomst van Rosy’s food. “Mijn droom is dat mijn zaakje goed gaat lopen en dat liep het ook.” Op den duur eigen personeel? Dat lijkt haar heel gaaf! “Het lijkt me heerlijk om op zaterdag een bakje koffie te drinken in mijn eigen zaak en dat mijn personeel dan met dezelfde passie aan het werk is als toen ik er mee begon.” Zonder dat Rosalie daarbij niet het gezicht is van Rosy’s food!

Tip van Rosalie

“Heb jij je verdienmodel aangepast door de coronacrisis? Deel dat dan met je klanten op social media, want zo kun jij je business redden. Juist nu is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Weet je zelf niet hoe je dit het beste kunt doen? Vraag dan om hulp bij mensen uit je omgeving! Wie weet blijkt jouw ‘omdenkactie’ wel het gat in de markt?!”

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen en verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen bij de klant thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Rosy’s food –  het bleef niet bij dromen van een koffietent!