Starten in coronatijd? Jeroen deed het met JIJ brillen en meer

Starten in coronatijd? Jeroen deed het met JIJ brillen en meer

Was het een droom om ondernemer te worden? Niet per se, maar het idee was er wel. Jeroen: “Een aantal familieleden zijn ook ondernemer, dus het zit wel in mijn bloed. Jaren geleden wilde ik eigenlijk al starten, maar dat was niet het juiste moment. Soms valt alles op zijn plek en zegt je gevoel: nu is het tijd.” In het gezellige Drentse Zuidlaren hebben Jeroen IJntema en zijn vriendin Géraldine Schel een brillenzaak: JIJ brillen en meer. Een prachtig pand uit 1902, wat ooit een groentewinkel was. “Toen we op een druilerige zondag tegen dit pand aanliepen wisten we meteen: dit is het!” zegt Jeroen resoluut.

Vanaf nul beginnen en doorgroeien

Toen Jeroen besloot dat hij ondernemer wilde worden stond hij voor een keuze: iets bestaands overnemen of iets nieuws beginnen? Hij koos voor het laatste. “Ik vond het een fijn idee dat je vanaf nul begint en vanuit daar kunt doorgroeien. Ik stelde mezelf twee vragen: wát wil ik doen en wáár wil ik dat doen? Omdat ik al jarenlang ervaring heb in de optiek wist ik vrij snel dat ik dat wilde doen. Wat mij opviel in Zuidlaren was dat er bijna niks leegstond. Ik keek naar de huizenprijzen en het modaal inkomen. Mensen vinden het hier niet erg om geld uit te geven, maar ze verwachten er wel kwaliteit en service voor terug.”

   

Plan afgekeurd

Jeroen besloot een winkel te beginnen in Zuidlaren. Hij belde de makelaar en begon met het schrijven van het ondernemingsplan. “Ik heb 12,5 jaar bij een opticien in Emmen gewerkt, dus ik had inmiddels al een aardig netwerk opgebouwd. Ik nam contact op met Rodenstock, een glasleverancier, en legde mijn plan voor. Die zeiden meteen: dit kan niet anders dan goed gaan. Zij wilden me helpen aan glas en apparatuur, maar toen had ik natuurlijk nog geld nodig. Ik diende mijn plan in bij banken. Het enige wat daar gebeurt is dat je cijfers door een computer gaan en dan is het ja of nee. Oftewel, plan afgekeurd.”

Qredits zag wél mogelijkheden

Gelukkig is Jeroen niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten. Hij kwam in contact met iemand van de financieringsgilde, die mkb-ondernemers onafhankelijk adviseren bij hun financiering. “Zij hebben me geholpen om mijn complete boekwerk overzichtelijk samen te vatten. Ze vonden vier partijen waarvan ze dachten dat de kans groot was dat ik daar geld kon lenen. Ik ging voor zekerheid en koos daarom voor Qredits. De bedrijfsadviseur was super enthousiast en zag wél mogelijkheden. En dan begint het feest!” vertelt Jeroen enthousiast.

Het ging boven verwachting goed

Op 1 februari kreeg Jeroen de sleutel van zijn winkel. In acht weken tijd toverden ze het hele pand om tot een moderne brillenzaak. “We zijn de laatste dagen heel druk geweest. Zelfs de kinderen hebben nog geholpen met stickers plakken, brillen uitpakken en schoonmaken. Dat was echt even aanpoten, maar heel leuk! De eerste paar weken verwacht je er niet te veel van, maar het ging boven verwachting goed. Een paar maanden later kwam ik toch wel tot de conclusie dat ik een paar handen extra kon gebruiken. Ik deed in eerste instantie natuurlijk alles alleen en wanneer ik een oogmeting doe wil ik daar 200% aandacht aan geven. Als er dan een volgende klant binnen komt kan ik mijn aandacht niet goed verdelen.” Dat was het moment dat Jeroen en Géraldine samen besloten dat ook Géraldine haar baan op ging zeggen en ze vanaf het nieuwe jaar samen zouden gaan werken.

Samen met andere ondernemers

“Ik vind het belangrijk om te verbinden met andere ondernemers. Voordat ik alles überhaupt rond had ben ik iets verderop bij een reclamebureau naar binnen gelopen die konden helpen met mijn verkoopverhaal. Vervolgens ben ik doorgelopen naar een fietscafé waarvan ik wist dat ze hele goede koffie hebben. De koffiemachine en koffie heb ik bij hen gekocht. Later liep ik bij de Zuivelhoeve naar binnen en daar werk ik nu ook geregeld mee samen. Toen ik jarig was ben ik langs verschillende winkels geweest, van de DA tot de juwelier, om te vragen of iedereen een product in een goodiebag wilde doen zodat ik die weg kon geven aan mijn klanten. Iedereen vond het hartstikke leuk.”

   

De ananas

Tijdens de opening bedacht Jeroen iets unieks waardoor mensen zijn winkel zouden onthouden. Dat ‘unieke’ werd de ananas die hij voor het raam zette. “De ananas is altijd al een rode draad in ons leven geweest, iets wat altijd terugkwam. Mensen op de Cariben zetten een ananas bij hun voordeur als teken van gastvrijheid. En dat willen wij ook uitstralen. Voordat wij hier met JIJ brillen en meer kwamen zat er natuurlijk een groenteboer in, dat is ook weer die link met die ananas. Ik vind ook dat een ananas zomer, vrolijkheid en positieve energie uitstraalt. Daar houd ik wel van,” lacht Jeroen. 

Klant het allerbelangrijkste

Wat Jeroen wil bereiken met zijn onderneming? Mensen een comfortabeler kijkleven geven. “Ik probeer sowieso het verhaal anders neer te zetten dan hoe ik vind dat het bij andere opticiens gebeurt. De klant vind ik het allerbelangrijkste. Ik doe een oogmeting en een oogonderzoek en dan ben ik heel benieuwd naar het verhaal en het karakter van de mens. Op basis daarvan kijk ik welke bril bij welk karakter past. Ook kijk ik naar hoe de lijnen in het gezicht lopen, hoe ver de ogen uit elkaar staan, de kleur huid en haar en of iemand een lang, breed, recht, smal of rond gezicht heeft. We personaliseren de bril en leveren maatwerk. En dat gebeurt niet op iedere hoek van de straat.”

Krediet voor investering

Jeroen en Géraldine gebruikten het krediet van Qredits voor de investering in het pand, de brillen en de apparatuur. “We zijn echt enthousiast over Qredits, maar daarvoor hadden we er eigenlijk nog nooit van gehoord. Het eerste waar je aan denkt als je wilt lenen is een bank, maar het is me al snel duidelijk geworden dat je niet meer bij de banken moet zijn voor een lening. Als je het over de sociale kredietverstrekker hebt dan past dat heel goed bij Qredits. We vinden ze heel persoonlijk en vanaf het allereerste contact was de communicatie met Betsie, onze bedrijfsadviseur, heel fijn.”

Mensen helpen  

“Voor mij was het ondernemingsplan schrijven de grootste uitdaging. Daar heb ik echt wel mee geworsteld. Het leukste aan het ondernemen? Dat je een doel voor ogen hebt en dat dat ook écht lukt. En natuurlijk een klant die tevreden de winkel uitgaat. Met of zonder bril, dat maakt niet uit. het gaat erom dat je iemand kan helpen en dat diegene blij en tevreden de deur uit gaat.”

Ondernemerstip van Jeroen en Géraldine

“Onderbuikgevoel is wat ons betreft heel belangrijk. Voelt het niet goed? Doe het dan niet! Tegenwoordig is alles gebaseerd op feiten en ervaringen. En ze zeggen toch ook altijd; volg je hart? Nou, dat hebben wij met dat onderbuikgevoel.”

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen en verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen bij de klant thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Starten in coronatijd? Jeroen deed het met JIJ brillen en meer