Stephanie helpt mensen létterlijk hun blik verruimen als mobiele opticien in Twente

Stephanie helpt mensen létterlijk hun blik verruimen als mobiele opticien in Twente

Ze was het meisje dat al jong op de rommelmarkt stond. Stephanie Kremer (41), eigenaar van de Twentse Mobiele Opticien biedt oogzorg aan huis. Ze wist al vroeg dat ze ondernemer wilde worden. Toen ze vier was kreeg ze haar eerste brilletje “Ik ben geboren met slechte ogen.” Op haar 15e had ze een bijbaan bij de lokale opticien. Ze deed de MBO-opleiding tot opticien en daarna studeerde ze Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Ze deed ruime ervaring op in de oogwereld. “Nee, was het antwoord in de winkel aan de telefoon, als aan de andere kant van de lijn werd gevraagd of we ook aan huis kwamen.” Daarmee was het zaadje geplant voor de Twentse Mobiele Opticien. Zes jaar geleden werd ze ondernemer, vanuit haar drive om dingen te verbeteren mét haar passie voor de zorg. Ofwel, sinds 2015 rijdt Stephanie bruisend van energie door het Twentse coulissenlandschap met haar ‘dikke vette Panda’, zoals ze zelf zegt. “Ik heb heel veel opa’s en oma’s, ik krijg altijd lekkere koffie en ik zit regelmatig in de Tweede Wereldoorlog.”

“Iedereen verdient goede oogzorg”

Niet meer kunnen puzzelen, geen televisie meer kunnen kijken of de krant lezen. Meer kans op vallen, verhoogde oogdruk of zelfs netvliesloslating. “Niet klagen maar dragen, die mentaliteit zie ik veel bij oudere mensen.” Oogaandoeningen hebben veel impact; medisch, maar ook sociaal. “Ik zie mensen die depressief worden en in een sociaal isolement terechtkomen omdat ze niet meer goed kunnen zien. Iedereen verdient goede oogzorg.” Met één oogmeting per dagdeel neemt ze de tijd als opticien aan huis. Luisteren, een bril aanmeten én afleveren; Stephanie maakt mensen blij. “Ik voeg echt iets toe, dat geeft heel veel voldoening.”

   

Gericht ondernemersplan én een lange adem als onderdeel van succes

Inmiddels is Stephanie een volwaardige partner in de zorgketen. Zij weet haar weg te vinden binnen woonzorgcentra en naar oog- en huisartsen. En vice versa. Hoe heeft zij de Twentse Mobiele Opticien als naam weten te vestigen? “Ik ben een bruggenbouwer. Praten kost tijd, zeker in de zorg. “Woar kom ie weg,” vroegen ze in het begin (red: Twents, waar kom jij vandaan). Er is draagvlak onder personeel en mensen ‘kennen’ mij in de wijk. Daar heb ik écht in geïnvesteerd. In mijn ondernemersplan heb ik me vijf jaar lang gericht op senioren. Daar heb ik mijn collectie en marketing op aangepast. Nu, zes jaar later heeft me dat geen windeieren gelegd.”

Corona: Twee weken als een zombie op de bank

2019 was een bewogen jaar voor Stephanie. “Ik ben gescheiden, verhuisd en ging van parttime werken naar fulltime werken. Ik moest opnieuw settelen. En toen kwam daar in 2020 de coronacrisis achteraan. Ik dacht: nu heb ik de poppen aan het dansen. Ik was echt even in paniek als kostwinner met een contactberoep. De eerste twee weken heb ik slecht geslapen en als een zombie op de bank gezeten.”

Herpakken en nieuwe koers varen: focus op bedrijfsleven

Ondernemend als ze is, komt ze van die bank af. Nieuwe inzichten brengen haar in beweging. “Ik dacht al snel, ik heb dit te accepteren. Wat kan ik veranderen? Welke kansen heb ik? Ik heb een andere mindset gepakt en dat geeft kracht. Sindsdien richt ik me naast particuliere oogzorg ook op het bedrijfsleven. Denk aan beeldschermbrillen en veiligheidsbrillen van werknemers. Dat doe ik op locatie bij de bedrijven zelf. Veel mensen hebben oogklachten die gerelateerd zijn aan toenemend beeldschermgebruik, vanwege het werken en vergaderen op afstand. Ik bekijk werkplekken, doe oogmetingen, lever brillen aan en geef advies. Uiteraard coronaproof. Het bedrijfsleven schakelt zoveel sneller dan de zorg. In de zorg moet alles ‘uitvergaderd’ worden. Heb je een goed verhaal met meerwaarde? Dan kun je binnen een commerciële omgeving vrij snel een offerte maken en aan de slag gaan. Werkgevers zien het belang van goede oogzorg, het helpt uitval van personeel voorkomen.”

Sparren met de Qredits-coach

Stephanie heeft de smaak te pakken. Ze gaat haar bedrijfsactiviteiten waarschijnlijk opschalen en ze is volop bezig met het concreet maken van haar nieuwe plannen. “Ik heb een grote opdracht binnen gehaald en ik ben bezig met een nieuw bedrijf,” vertelt ze enthousiast. “Ik heb contact gezocht met mijn Qredits-coach van destijds, toen ik startte met mijn bedrijf en krediet nodig had. We hebben namelijk contact gehouden. Het is heel fijn om samen te sparren. Neem ik personeel in dienst? Ga ik voor een franchise-constructie? Qua verdienmodel; wordt het uur factuur, of anders? Lang leve Qredits; het is heel fijn dat ze zo met me meedenken.”

Ondernemerstip van Stephanie

“Laat jezelf zien en ga stáán. Juist nu is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Ook als je volop investeert en er in eerste instantie meer geld uitgaat dan er binnenkomt. Dan voel je je misschien nog niet zo sterk en zeker. Doe het toch: ga staan en laat jezelf zien. Online en offline.”

Uniek en onderscheidend vanwege onze kernwaarden

Verbinden

Wij geloven dat samenwerken leidt tot succes. We bouwen aan ons netwerk. We stimuleren dat onze klanten een eigen netwerk opbouwen en verbinden de ondernemer met onze partners.

Persoonlijk

De ondernemer en zijn of haar plan staan bij ons centraal. We zijn persoonlijk betrokken bij onze klanten en komen bij de klant thuis. We denken mee, houden contact en zijn flexibel.

Sociaal

Wij willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom helpen we mensen bij het realiseren van hun passie en dromen. We hebben geen winstoogmerk.

Zakelijk

We richten ons op ondernemers met realistische ondernemingsplannen. We zijn nuchter en zakelijk. Ons doel is het voortbestaan van de ondernemer. Zijn of haar succes is ons succes.

Stephanie helpt mensen létterlijk hun blik verruimen als mobiele opticien in Twente