Hoteleigenaar Harm Oosting vertelt over zijn hotel en de rol van Qredits hierin!
Ondernemersverhaal Jean Paul de Mol - Citiez Hotel
'Qredits maakte onze hotel droom werkelijkheid.'
Ervaring
Jean Paul de Mol en Femke van Leeuwen zijn al 21 jaar samen. Beiden hebben jarenlange ervaring in de horeca en hotellerie. Ze ontmoetten elkaar in Hotel De Roode Leeuw in Amsterdam. Op 5 juni 2016 openden ze Citiez, hun eigen hotel aan het Osdorpplein in Amsterdam.
Als één het kan…
Jean Paul: 'Mijn ouders hadden een cafébedrijf in Beverwijk, daar is de passie voor horeca ontstaan. Ik heb als directeur bij verschillende hotels gewerkt, maar ik wilde ooit voor mezelf beginnen. Via via kwam ik in contact met de eigenaar van het winkelcentrum op het Osdorpplein. Samen hebben we een plan uitgewerkt om hier een hotel te beginnen.' Femke: 'Het was Jean Pauls grote droom, hij was er altijd al mee bezig. Hij weet tien keer meer dan anderen, ik dacht: als één het kan, dan is hij het wel!'
Jean Paul: 'Grote hotelketens zonder duidelijke eigentijdse identiteit hebben niet zozeer de toekomst, je moet onderscheidend zijn. Een persoonlijk verhaal hebben, in plaats van de massa bedienen. Onze kamers hebben allemaal een andere stad als kenmerk. Al onze gasten komen uit verschillende steden van over de hele wereld. Je hebt gelijk een leuk verhaal, een reden om met elkaar in gesprek te gaan. Mensen kleuren de stad, in combinatie met verlichting, geluiden, sfeer en de gebouwen. Zo ontstaat a colourful skyline. Dat gegeven hebben we hier in het hotel terug laten komen.'
Begrijpen we het plan?
Jean Paul: 'In hotelland financiert een vastgoedeigenaar vaak alles dat nagelvast zit. Alles wat eruit valt als je het hotel op z’n kop houdt, is voor rekening van de exploitant. Banken gaven aan dat het bedrag dat we vroegen té laag was om interessante zaken te kunnen doen. We werden doorverwezen naar Qredits. Voor Qredits was dit een andersoortig project, met een hogere kredietaanvraag. De bedrijfsadviseur kijkt: zien we het plan zitten en zien we de ondernemer het doen? Dan spreekt je ervaring in je voordeel, het spel was bekend. Het enige verschil was dat we het nu voor onszelf gingen doen en niet voor een werkgever. Op deze manier hebben we de financiering rond gekregen.
Na de toekenning van het krediet heeft de vastgoedeigenaar, in nauwe samenspraak met ons, hier 71 hotelkamers gerealiseerd. Op 9 mei 2016 kregen we de sleutel en op 5 juni gingen we open. In twee weken tijd hebben we alles neergezet, daar lag een heel draaiboek voor klaar.'
Bijzondere locatie Osdorpplein
Jean Paul: 'De locatie is bijzonder. We zitten tussen de winkels en de recent geopende foodcourt WestMarket. De bereikbaarheid is perfect, Schiphol en de stad zijn beiden een kwartier reizen. Ik geloof in mixed-use concepten, wij maken gebruik van de vuilafvoer en beveiliging van het winkelcentrum, dat is hier veel makkelijker dan bij een stand-alone locatie. We zitten vlakbij theater en congrescentrum De Meervaart én de Sloterplas. Het centrum van Amsterdam zit vol en is duur, hier kunnen wij prijs/kwaliteit goed scherp neerzetten.' Femke: 'Met mooi weer is het hier op het plein hartstikke druk, dan zet je extra stoelen buiten. Er zijn regelmatig braderieën en markten, ook dan zit het café stampvol.'
Het allDayCafé sluit aan bij de oorspronkelijke winkelfunctie. Je kan er terecht voor gezonde snacks en een goede kop koffie. Femke: 'Het is heel laagdrempelig, dag en nacht kan je hier terecht. De receptie is geïntegreerd in het café. Inchecken is tegenwoordig bijna volledig geautomatiseerd en daardoor houden wij meer tijd over voor de gasten.'
Een rollercoaster
Femke: 'We zijn nu tien maanden open, het was een rollercoaster. Het ging vanaf het begin hartstikke goed, we zaten meteen vol. We hadden geen tijd om na te denken, maar dat is een luxeprobleem. Aan de hand van wat je van de gasten hoort, pas je kleine dingen aan, dingen die mensen op de kamer misten of bij het ontbijt, daar luisteren we goed naar.
De gasten moeten blij weg gaan, de persoonlijke aandacht voor de gasten vind ik belangrijk. Als we in het systeem zien dat mensen jarig zijn, verwennen we ze met een flesje wijn, slingers, een bloemetje en iets lekkers. Mensen waarderen dat enorm. Daar krijg je leuke reviews op. We moeten zorgen dat we boven de 8 gemiddeld blijven, daarin is die persoonlijke aandacht heel belangrijk.
Onze medewerkers zijn allesbepalend, je bent er voor de gasten. Ze moeten de gasten vermaken, met ze praten en dingen uitleggen over Amsterdam. Al onze medewerkers hebben een andere achtergrond, ze kunnen de gasten in verschillende talen te woord staan. Dat is een bewuste keuze, ze sluiten aan bij de buurt én de gasten.'
De voordelen van Qredits
Persoonlijk
persoonlijk betrokken bij onze klantenZakelijk
ondernemers met realistische plannen helpenSociaal
bijdrage leveren aan de maatschappijIk had het tien jaar eerder moeten doen
Jean Paul: 'We kijken naar de mogelijkheid om uit te breiden met een aantal kamers. Een tweede locatie zou te gek zijn, daar zijn we al over aan het nadenken. Op de kamers willen we nog wat meer cachet geven aan het thema stad. Het terras wordt nog mooier. Je moet blijven ontwikkelen en vernieuwen, het leuk houden voor de gast. Je bent nooit klaar.
Ik heb geen seconde spijt, ik had het tien jaar eerder moeten doen. Het geeft een bepaalde kick, dat je het niet voor een ander doet, maar voor jezelf. Velen verklaarden ons voor gek dat we hier een hotel begonnen boven de winkels. Dat het dan zo goed uitpakt, dat wat ik voor ogen had dat dat ook wérkt, zowel operationeel als financieel, dat is echt fantastisch!'