Placeholder van een klaslokaal met blauwe waas Arrow

Ondernemersverhaal Jeroen IJntema - JIJ Brillen en meer

'Qredits zag iets in mijn ondernemingsplan'

 

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
24-01-2022
Gemiddelde leestijd
6 minuten
Geplaatst onder
Startende ondernemers
Ondernemers die verder willen
Krediet
Ondernemersverhalen

Een brillenzaak

In het gezellige Drentse Zuidlaren hebben Jeroen IJntema en zijn vriendin Géraldine Schel een brillenzaak: JIJ brillen en meer. Een prachtig pand uit 1902, wat ooit een groentewinkel was. 

'Toen we op een druilerige zondag tegen dit pand aanliepen wisten we meteen: dit is het!' zegt Jeroen resoluut. 

Vanaf nul beginnen en doorgroeien 

Toen Jeroen besloot dat hij ondernemer wilde worden moest hij een keuze maken. Iets bestaand overnemen of iets nieuws beginnen. Hij koos voor het laatste. 'Ik vond het een fijn idee dat je vanaf nul begint en vanuit daar kunt doorgroeien.'

Ik stelde mezelf twee vragen: wát wil ik doen en wáár wil ik dat doen? 

Aangezien ik jarenlang ervaring heb in de optiek wist ik snel dat ik dat wilde doen. Wat mij opviel in Zuidlaren was dat er bijna niks leegstond. Ik keek naar de huizenprijzen en het modaal inkomen.  'Mensen vinden het niet erg om geld uit te geven. Ze verwachten er dan wel kwaliteit en service voor terug.'

Arrow

Plan afgekeurd 

Jeroen besloot een winkel te starten in Zuidlaren. Hij belde de makelaar en begon met het schrijven van het ondernemingsplan. 

'Ik heb 12,5 jaar bij een opticien in Emmen gewerkt, dus ik had al een aardig netwerk. Ik nam contact op met Rodenstock, een glasleverancier, en legde mijn plan voor. Die zeiden meteen: dit kan niet anders dan goed gaan. Zij wilden me helpen aan glas en apparatuur, maar daar had ik geld voor nodig.' 

Ik diende mijn plan in bij banken. Het enige wat daar gebeurt is dat je cijfers door een computer gaan en dan is het ja of nee. Oftewel, plan afgekeurd.

Qredits zag wél mogelijkheden 

Gelukkig is Jeroen niet iemand die bij de pakken neer gaat zitten. Hij kwam in contact met iemand van de financieringsgilde, die mkb-ondernemers onafhankelijk adviseren bij hun financiering. 'Zij hebben me geholpen om mijn complete boekwerk overzichtelijk samen te vatten. '

Ze vonden vier partijen waarvan ze dachten dat de kans groot was dat ik daar geld kon lenen. Ik ging voor zekerheid en koos daarom voor Qredits. De bedrijfsadviseur was super enthousiast en zag wél mogelijkheden. 'En dan begint het feest!' vertelt Jeroen enthousiast. 

Zakelijk krediet aanvragen

Qredits helpt je verdr
Krediet aanvragen

Het ging boven verwachting goed 

Op 1 februari kreeg Jeroen de sleutel van zijn winkel. In acht weken tijd toverden ze het hele pand om tot een moderne brillenzaak.  

'We zijn de laatste dagen heel druk geweest. Zelfs de kinderen hebben nog geholpen met stickers plakken, brillen uitpakken en schoonmaken. Dat was echt even aanpoten, maar heel leuk!' De eerste paar weken verwacht je er niet te veel van, maar het ging boven verwachting goed.  

'Een paar maanden later kwam ik toch wel tot de conclusie dat ik een paar handen extra kon gebruiken. Ik deed in eerste instantie natuurlijk alles alleen en wanneer ik een oogmeting doe wil ik daar 200% aandacht aan geven. Als er dan een volgende klant binnen komt kan ik mijn aandacht niet goed verdelen.'

Dat was het moment dat Jeroen en Géraldine samen besloten dat ook Géraldine haar baan op ging zeggen en ze vanaf het nieuwe jaar samen zouden gaan werken. 

Voordelen van Qredits

Gratis coaching en training

Bij Qredits krijg je meer dan alleen een lening. Iedereen die bij ons een krediet afsluit, kan rekenen op gratis coaching én toegang tot trainingen. Zo helpen we je niet alleen financieel, maar ook met je ontwikkeling!

Bij jou thuis, op de zaak of online

altijd persoonlijke aandacht

Zakelijk

ondernemers met realistische plannen helpen

Sociaal

bijdrage leveren aan de maatschappij

Samen met andere ondernemers 

'Ik vind het belangrijk om te verbinden met andere ondernemers. Voordat ik alles überhaupt rond had ben ik iets verderop bij een reclamebureau naar binnen gelopen die konden helpen met mijn verkoopverhaal. Vervolgens ben ik doorgelopen naar een fietscafé waarvan ik wist dat ze hele goede koffie hebben. De koffiemachine en koffie heb ik bij hen gekocht. Later liep ik bij de Zuivelhoeve naar binnen en daar werk ik nu ook geregeld mee samen. Toen ik jarig was ben ik langs verschillende winkels geweest, van de DA tot de juwelier, om te vragen of iedereen een product in een goodiebag wilde doen zodat ik die weg kon geven aan mijn klanten. Iedereen vond het hartstikke leuk.'

Krediet voor investering 

Jeroen en Géraldine gebruikten het krediet van Qredits voor de investering in het pand, de brillen en de apparatuur.  

'We zijn echt enthousiast over Qredits, maar daarvoor hadden we er eigenlijk nog nooit van gehoord. Het eerste waar je aan denkt als je wilt lenen is een bank, maar het is me al snel duidelijk geworden dat je niet meer bij de banken moet zijn voor een lening. Als je het over de sociale kredietverstrekker hebt dan past dat heel goed bij Qredits. We vinden ze heel persoonlijk en vanaf het allereerste contact was de communicatie met Betsie, onze bedrijfsadviseur, heel fijn.'

Arrow

De ananas 

Tijdens de opening bedacht Jeroen iets unieks waardoor mensen zijn winkel zouden onthouden. Dat ‘unieke’ werd de ananas die hij voor het raam zette.  

'De ananas is altijd al een rode draad in ons leven geweest, iets wat altijd terugkwam. Mensen op de Cariben zetten een ananas bij hun voordeur als teken van gastvrijheid. En dat willen wij ook uitstralen. Voordat wij hier met JIJ brillen en meer kwamen zat er natuurlijk een groenteboer in, dat is ook weer die link met die ananas. Ik vind ook dat een ananas zomer, vrolijkheid en positieve energie uitstraalt. Daar houd ik wel van,' lacht Jeroen.  

Arrow

Klant het allerbelangrijkste 

Wat Jeroen wil bereiken met zijn onderneming? Mensen een comfortabeler kijkleven geven.  

'Ik probeer sowieso het verhaal anders neer te zetten dan hoe ik vind dat het bij andere opticiens gebeurt. De klant vind ik het allerbelangrijkste. Ik doe een oogmeting en een oogonderzoek en dan ben ik heel benieuwd naar het verhaal en het karakter van de mens. Op basis daarvan kijk ik welke bril bij welk karakter past. Ook kijk ik naar hoe de lijnen in het gezicht lopen, hoe ver de ogen uit elkaar staan, de kleur huid en haar en of iemand een lang, breed, recht, smal of rond gezicht heeft. We personaliseren de bril en leveren maatwerk. En dat gebeurt niet op iedere hoek van de straat.' 

Ondernemerstip van Jeroen en Géraldine 

Onderbuikgevoel is wat ons betreft heel belangrijk. Tegenwoordig is alles gebaseerd op feiten en ervaringen. 

En ze zeggen toch ook altijd; volg je hart? Nou, dat hebben wij met het onderbuikgevoel.'