door een sociaal krediet kan iemand een droom beginnen. Arrow

Ondernemersverhaal: Patrick en Annebel Mulder – AC De Branderij

Koffie met zorg gebrand

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
18-11-2024
Gemiddelde leestijd
5 minuten
Geplaatst onder
Ondernemersverhalen
Sociaal ondernemen

“Ondernemen draait, wat mij betreft, om meer dan alleen winst maken.”

In 2016 maakte Patrick Mulder zijn droom waar en startte hij AC De Branderij. Een koffiebranderij die niet alleen draait om het branden van kwaliteitskoffie, maar ook kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hij runt de branderij samen met zijn vrouw Annebel, die alles achter de schermen regelt. Bij AC De Branderij gaan inclusiviteit en ambacht hand in hand. Dankzij de financiering van Qredits groeide het bedrijf en zette Patrick zijn droom voort.

Kwaliteit en sociale impact

Patrick combineerde zijn liefde voor ambacht en ervaring met sociale projecten in zijn eigen onderneming. "Ik wilde mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek geven, en koffie is daar perfect voor," vertelt hij. De werkzaamheden bij AC De Branderij zijn gestructureerd en afgebakend, zodat iedereen bij kan dragen binnen zijn of haar mogelijkheden. Elke koffieboon wordt met zorg gebrand voor bedrijven die goede koffie willen én impact willen maken.

“Kwaliteit is essentieel,” benadrukt Patrick. “Een koffieautomaat moet iedere dag de lekkerste koffie geven en goed functioneren. Mensen vragen zich soms af of dat vlekkeloos verloopt als je werkt met mensen met een beperking, maar bij ons staat kwaliteit voorop. We zijn gewoon een koffiebedrijf. En ja, toevallig werken hier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt."

Zelf ook sociaal ondernemen?

Arrow

Een stevige basis

In de beginjaren richtte Patrick zich vooral op het sociale aspect. "We waren echt gericht op de mensen," zegt hij. AC in ‘AC De Branderij’ stond oorspronkelijk voor ‘Arbeidscentrum’, omdat het creëren van werkplekken centraal stond. Maar al snel ontdekte hij dat dit niet genoeg was om het bedrijf succesvol te laten draaien. "Veel sociale ondernemers maken die fout: je wilt een sociale werkplek creëren, maar zonder een sterke basis red je het niet." Dit besef leidde tot de naamsverandering naar ‘Ambachtelijk en Circulair’.

De focus ligt nu niet alleen op vakmanschap, maar ook op duurzaam ondernemen. Zo worden de zakken waarin de bonen worden geleverd hergebruikt voor het maken van tassen, en wordt de koffieprut verwerkt tot zeep en dienbladen. Zijn advies aan andere ondernemers? "Zorg eerst dat je kern stevig staat. Pas als je een gezonde onderneming hebt, kun je een fijne werkplek bieden aan je personeel. Voor hen is het ook beter om in een goed draaiend bedrijf te stappen waar ze echt kunnen meedraaien."

De samenwerking met Qredits

Toen Patrick in 2019 op zoek ging naar financiering voor AC De Branderij, merkte hij al snel dat een traditionele bank hem niet verder kon helpen. "We hadden een goed plan en we hadden geld nodig om onder andere een koffiebrander te kopen, maar bij de bank keken ze alleen naar de cijfers. Ze zagen het niet zitten," vertelt Patrick. Via via hoorde hij over Qredits. "Bij Qredits was het anders. Ik kwam in contact met bedrijfsadviseur Rik Bouwman en het was meteen duidelijk: hij begreep niet alleen het financiële plaatje, maar ook de sociale missie van ons bedrijf."

Qredits financierde AC De Branderij met een Sociaal Krediet: een lening tot € 250.000 tegen een aantrekkelijke rente, speciaal voor bedrijven met een sociale missie. Je kunt de lening gebruiken voor de opstart van je bedrijf of voor investeringen en werkkapitaal. Zo stimuleert Qredits sociaal ondernemerschap!

Toekomst

Nu AC De Branderij groeit, kijkt Patrick naar de toekomst en is hij op zoek naar een compagnon om het bedrijf verder uit te bouwen. "Ik ben op zoek naar iemand die binnen mijn straatje past," zegt Patrick. Hij heeft geleerd dat het runnen van een onderneming meer vraagt dan alleen passie voor het product. "Mijn kracht ligt in het koffiebranden en de sociale missie, maar op het commerciële vlak kan ik wel wat extra ondersteuning gebruiken." Een compagnon zou niet alleen helpen om de zakelijke kant te versterken, maar ook ruimte bieden om de groei van AC De Branderij te versnellen. "We willen meer bedrijven bereiken en onze sociale impact vergroten, maar daarvoor heb ik een partner nodig die dezelfde visie deelt en ons kan helpen verder te groeien."

"Een gezonde onderneming is de basis voor sociale impact." - Patrick Mulder

Arrow