Man met roze pet haalt een surfboard uit een kast en lacht. Arrow

Ondernemersverhaal: Sol Wortelboer - SUP SUP CLUB

“Suppen is een perfecte balans tussen fysieke inspanning en mentale ontspanning.”

Ashley Grobben
Geschreven door
Ashley Grobben
Content marketeer
Toegevoegd op
30-12-2024
Gemiddelde leestijd
5 minuten
Geplaatst onder
Ondernemers die verder willen
Ondernemersverhalen
Kennis & Inspiratie

Selfservice suppen: hoe Sol een golf van succes creëerde

Van leven op een woonboot in Amsterdam tot surfen op Bali, water speelt altijd al een hoofdrol in het leven van Sol Wortelboer (40). “Suppen is voor mij ‘as close as it gets’ voor surfen in Nederland,” vertelt de voormalig tv-presentator. Wat begon als een supschooltje vanuit zijn tuin in de Betuwe, is uitgegroeid tot een selfservice-supconcept: de SUP SUP CLUB, met 38 locaties in Nederland, België en Oostenrijk. “Dankzij Qredits konden we opschalen op het perfecte moment.”

Instant happiness op het water

Vanaf zijn geboorte woonde Sol in Amsterdam, maar vanaf 2019 voelde hij de behoefte aan rust en natuur. “Toen ben ik met mijn gezin naar de Betuwe verhuisd,” zegt hij. Hoewel hij ondertussen alweer terug is in het vertrouwde Amsterdam, was de Betuwe de plek waar SUP SUP CLUB ontstond. Letterlijk in zijn achtertuin, aan het water.

Met tien planken en een flinke dosis enthousiasme startte hij zijn eerste supschool vanuit zijn tuin. “Iedereen kwam altijd blij terug van het suppen, en dat gaf me het gevoel dat ik door moest gaan.” Suppen is voor iedereen een toegankelijke manier om te genieten van een perfecte balans tussen fysieke inspanning en mentale ontspanning.

“Het water, de natuur, de rust – het zorgt voor instant happiness,” zegt Sol.

Arrow

Sup to-go stations

“We leven in een selfservice-maatschappij: van zelfscannen bij de Albert Heijn tot kroketten uit de muur bij de Febo. Dit inspireerde ons om een concept te bedenken waar mensen altijd toegang toe hebben, met het beste materiaal en zonder gedoe,” legt Sol uit.

Het resultaat is een slim systeem van boxen waar klanten zelf een sup kunnen reserveren, ophalen en terugbrengen. Het concept werkt perfect op campings, hotels, jachthavens en vooral bij horeca.

“Iedereen komt na het suppen terug met dorst en trek,” zegt Sol lachend.

Franchise Starter Award 2024

In de beginjaren beheerde SUP SUP CLUB alle locaties zelf. “We ontzorgden de locaties volledig, van installatie tot onderhoud,” vertelt Sol. Inmiddels is het bedrijf gegroeid naar een geoliede machine die klaar is om te schalen. “We zijn gestart met franchise en hebben zelfs al de Franchise Starter Award 2024 gewonnen. Dat vind ik echt gaaf: het begon ooit vanuit mijn huis aan het water en zulke grote stappen had ik nooit durven dromen.”

Volgens Sol wonnen ze de award vanwege hun unieke aanpak binnen de sportbranche. “We dragen bij aan een gezondere samenleving, hebben een duurzaam concept met een lage footprint en zijn goed schaalbaar. Het hele plaatje is verfrissend en heeft veel potentie, zeker als franchise.”

Benieuwd of een franchiseconcept iets is voor jouw bedrijf?

Arrow

Seizoensgebonden onderneming

Ondernemerschap blijft altijd spannend, vindt Sol. “Het seizoen in Nederland is relatief kort, en dat geeft ons de kans om tijdens de winterstop terug te gaan naar de basis: waarom zijn we begonnen, en waar willen we naartoe?” Die pauze gebruiken ze niet om stil te zitten, maar juist om nieuwe ideeën en innovaties te ontwikkelen. “We kijken hoe we de boxen verder kunnen verbeteren en maken plannen voor het nieuwe seizoen. Het is een moment om te bepalen waar we met z’n allen naartoe willen. Dan hebben we het ook over uitbreiden. "SUP SUP CLUB heeft al locaties in België en Oostenrijk, in Schiefling am See bij Europarcs Wörthersee, maar daar stoppen de ambities niet.

“Uitbreiden naar Zuid-Europa? Wie weet. Grenzen verleggen hoort bij ondernemen".

Wil jij je onderneming laten groeien?

Inversteren, uitbreiden of doorontwikkelen?
Wij helpen je

Opschalen dankzij Qredits

Een belangrijke partner van SUP SUP CLUB is EuroParcs, een grote speler in de recreatiebranche. Toen EuroParcs aankondigde dat ze op tien nieuwe parken SUP SUP CLUB stations wilden plaatsen, bood dat een geweldige kans om te groeien. “Om op tien locaties tegelijk uit te breiden, was een flinke investering nodig. En dat terwijl we niet uit een bijzonder sterke zomer kwamen.” Het was een kans die Sol niet wilde laten schieten. “Op dat moment is een partij als Qredits echt een uitkomst,” legt hij uit. Met het krediet van Qredits kon SUP SUP CLUB de benodigde opschaling maken.

“Ondernemen brengt risico’s met zich mee, maar dat maakt het ook spannend en leuk. Als ondernemer moet je in mogelijkheden blijven denken, zelfs bij tegenslagen. Voor ons was Qredits die mogelijkheid.” Bedrijfsadviseur Niels Hooiveld begreep niet alleen het concept, maar had ook vertrouwen in de visie van Sol en zijn team. “Dat vertrouwen geeft een goed gevoel,” zegt Sol. “We kregen groen licht en zijn ervoor gegaan.” De samenwerking met Qredits is intussen verder uitgebreid.

“Nieuwe franchisepartners die financiering nodig hebben, verwijzen we door naar Qredits.”

Sol neemt je mee in zijn verhaal

Arrow