Houten keuken met zwarte oven Arrow

Pannenkoekenhuis Elsje Fiederelsje opent haar deuren

Sociaal ondernemen én pannenkoeken bakken

Rowen Groenendijk
Geschreven door
Rowen Groenendijk
Online Marketeer
Toegevoegd op
01-04-2014
Gemiddelde leestijd
3 minuten
Geplaatst onder
Over Qredits

Een mooie locatie en een prachtige droom

De in Breskens wonende Els Versluis opent op 11 april 2014 de deuren van haar pannenkoekenhuis Elsje Fiederelsje. Het pannenkoekenhuis is gelegen op één van de mooiste plekjes van Breskens, aan de monding van de Westerschelde. Haar zoon, die een arbeidsbeperking heeft, helpt in de zaak. Met hulp van een krediet bij Qredits, kon Els beginnen om haar droom te verwezenlijken om een werkplek te creëren voor haar zoon en andere mensen met beperkingen.

Het plan

In de loop van de jaren kwam Els erachter dat het erg moeilijk is om een goede werkplek te vinden voor mensen met een beperking. De zoon van Els heeft een arbeidsbeperking en daardoor ontmoette ze steeds meer andere mensen met beperkingen op verschillende niveaus. Vanuit een ideaalbeeld, zoals de maatschappij er uit zou moeten zien voor hun zoon en zijn ‘lotgenoten’, zijn Els en haar man Jurgen gaan zoeken naar een oplossing. Jurgen had al veel ervaring in de horeca en kwam op het idee om in Zeeuws Vlaanderen een pannenkoekenrestaurant op te gaan zetten. Iets wat er nog niet was, een uniek concept. Maar ook een manier om een volwaardige werkplek te kunnen creëren voor mensen met een beperking.

Arrow

Het concept

Een restaurant waar oud en jong graag komen om pannenkoeken te eten, met een uitgebreid menu en een balie om je pannenkoek mee te nemen. Maar ook een plek waar mensen met een beperking (fysiek of mentaal) zich veilig genoeg voelen om op een voor hen volwaardige manier mee te draaien in de maatschappij.

Financiering bij Qredits

De financiering rond krijgen voor het pannenkoekenhuis was moeilijker dan gedacht. Ze werden door de bank afgewezen, maar die bood wel een alternatief: Stichting Qredits, Microfinanciering Nederland. De bedrijfsadviseur van Qredits in regio Zeeland, José Olislagers, geloofde wel in het plan van Els en kwam op bezoek bij de locatie om alles goed door te spreken. Al snel beschikte Els daarna over het geld en kon de verbouwing van start. En nu is het bijna zover…

Op 11 april opent Elsje Fiederelsje dan echt haar deuren. Els, Jurgen en zoon Brent heten iedereen van harte welkom om een pannenkoek te komen eten.