Ondernemersverhaal Harm Oosting - Hotel BonAparte
Hoteleigenaar Harm Oosting vertelt over zijn hotel en de rol van Qredits hierin!
'Qredits financierde een winkel voor mannen!'
'We bieden een unieke winkelbeleving: op het gebied van muziek, kleding, horeca en meubelen matcht het allemaal. We kunnen je wat vertellen over onze producten en kijken mensen aan bij de paskamer: Past dit echt bij jou?'
'Bij het afrekenen krijg je een drankje van het huis, we willen hier geen haast, winkelen moet leuk zijn! Het is niet ons doel dat je zo snel mogelijk via de kassa met vijf producten naar huis gaat, maar dat je naar buiten gaat met een glimlach en snel weer terugkomt.' Aan het woord is Robin Batens, trotse eigenaar van Mansion24 in Apeldoorn, een bijzondere winkel waar de klant écht centraal staat.
'Ik loop al ruim 20 jaar mee in de retail. Ik heb voor diverse grote merken en ketens gewerkt en heb aan alle kanten van de tafel gezeten, dat heeft me gevormd. Na mijn laatste avontuur heb ik even tijd voor de vervolgstap genomen en mezelf afgevraagd: Wat wil ik? De uitkomst was een eigen winkel met producten waar ambacht, gevoel en smaak bij elkaar komen.
Ik wilde een winkel zijn voor mannen die met hun vrouw of vriendin door de stad lopen en na drie boetiekjes zeggen: als je mij zoekt, ik ben even daar. Waar mannen een garderobe kunnen vinden, maar waar hij ook terecht kan voor muziek en een goede kop koffie, en waar z’n vrouw zich ook welkom voelt.'
'Ik begon met moodboards en de vraag: Voor wie doe ik het? Je doet het niet voor jezelf, maar voor de klant. Bekende mannen als James Dean en David Bowee fungeerden als rolmodel, karaktervolle kerels waarmee mijn doelgroep zich moest kunnen identificeren.
Toen bedacht ik: Wat doen ze aan? Jeans met casual gemixt en de basics die je altijd in je kast moet hebben, een wit overhemd en een mooie spijkerbroek en een man ziet er al goed uit. Daarna vulde ik aan: Wat past erbij aan schoenen, accessoires?
En tenslotte: Hoe ziet het interieur eruit? Dat heb ik allemaal in mijn ondernemingsplan verwerkt.'
'Ik heb met een aantal banken gesproken. Ze vonden mijn plan fantastisch, je denkt ik ga vliegen, maar na anderhalf uur praten was het antwoord telkens: ‘retail, horeca, muziek en kleding, daar doen wij niets mee.’ Dan leer je wel incasseren. Een van de mensen van de bank heeft mijn plan voorgesteld bij Qredits.
Zo kwam ik in contact met een hele fijne bedrijfsadviseur, Peter Nijhof. Hij keek naar mijn plan, de mogelijkheden en de persoon als ondernemer. Hij maakte het me niet makkelijk, maar dat is ook goed, en onder een aantal voorwaarden kon ik de financiering voor elkaar krijgen.'
In het najaar van 2015 opende Mansion24 de deuren. 'Van top tot teen kun je hier je spullen vinden, van een hoed tot schoenen, een lekker geurtje, een mooi horloge of een zonnebril. Daarnaast schenken we goede koffie en wijnen. Vanaf het begin is er de samenwerking met vinylzaak Plato, behalve lp’s kun je hier ook pick-ups kopen.
We richten ons op mannen die de 30 voorbij zijn, die hun stijl hebben gevonden en die graag een stukje kwaliteit en service willen.
We verkopen mooie merken met een selectieve distributie, die niet in de sales cyclus zitten, zoals Drykorn, Denham en enkele Scandinavische merken. Het product en de boodschap erachter staan centraal. Je moet je als consument ook afvragen: Kan ik wel een spijkerbroek kopen voor € 20,-? Dat bestaat niet, dan wordt ergens in de keten een concessie gedaan, vaak bij de bron.
Ik ben geen moraalridder. Maar ik sta wel voor de kwaliteit van producten en dat mensen zich bewust worden van wat ze kopen.'
Robin blijft door ontwikkelen, een half jaar na de opening wordt ook de kelder bij de winkel getrokken. 'Een jongen die ik ken heeft passie voor interieur en styling en vintage meubelen. Gezamenlijk hebben we gekeken naar de meubels voor de basement. Er staan onder andere twee pooltafels!' We hebben ook regelmatig events in de winkel, b.v. muzikanten die hun plaat live komen promoten. Dan komt alles bij elkaar, dat grijpt je soms bij je strot.'
'Dat je ziet dat je klant iets ervaart dat hem verrast en dat hij geniet. Op zo’n moment mag je over je concept tevreden zijn.'
Het unieke concept van Mansion24 bleef niet onopgemerkt, in juli 2016 ontving Robin de Dutch Retail Experience Award: 'We waren genomineerd in de categorie most innovative store. We zijn tweede geworden bij de publieksprijs en eerste bij de vakjury. In het juryrapport stond onze goede service vermeld, de mix van stijlen en de flexibiliteit richting klant. We zijn iedere zondag open en ook met mooi weer, als het terras nog vol zit, blijven we langer open.'
Voor de toekomst zijn er nog genoeg plannen te realiseren: 'We gaan nu de horeca uitbreiden met lunch en borrelkaart en het terras verder verbeteren. Ook zou ik graag nog een kapper erbij hebben, maar dat moet een hele goede zijn, want één keer slecht geknipt en je hebt meteen slechte pers.'
En verder blijft het hard werken. 'Romantiseer de boel niet, want je moet er alles voor laten. Iedere dag opnieuw moet je jezelf de vraag stellen: Haal ik alles eruit om die klant te bereiken? Ze komen niet met de wind.'