Placeholder van een klaslokaal met blauwe waas

Word beter gevonden; 10 acties voor op Google

Stel jouw lokale vindbaarheid op scherp

Hoe word je vindbaar?

Je bent in een onbekende stad en zoekt een bakker. Dan zoek je die misschien wel online op. Bijvoorbeeld via Google. Als je daar de woorden ‘bakker’ in combinatie met de plaats waar je bent in typt, volgen er verschillende resultaten. Dit noemen ze in marketingtermen ‘lokale vindbaarheid’. In deze blog 10 stappen die je kunt ondernemen om deze lokale vindbaarheid te optimaliseren. Zodat jouw bedrijf makkelijk te vinden is op Google. Maar het is meer dan alleen de zoekopdracht. Klanten kunnen ook je adres en openingstijden zien, of ze kunnen je direct bellen voor een afspraak. Na dit artikel weet jij hoe je jouw lokale vindbaarheid op scherp stelt.

10 tips om jouw vindbaarheid te vergroten

Check de onderstaande tips en pas ze gelijk toe voor jouw bedrijf! 

1. Update je Google Mijn Bedrijf Pagina

Maak (óf optimaliseer)je Google Mijn Bedrijf-account. Vul je bedrijfsnaam in en vul dit aan met je bedrijfsgegevens zoals adresgegevens, openingstijden en telefoonnummer. Geef aan in welke categorie je bedrijf valt, dit is ook belangrijk voor de vindbaarheid van je bedrijf. Kies dus je bedrijfscategorie zo zorgvuldig mogelijk. Zorg daarnaast voor voldoende foto’s van je bedrijf zoals een mooie omslagfoto, profielfoto en je bedrijfslogo. Soms kun je zelfs productfoto’s toevoegen. Zo krijgen klanten een compleet beeld van je bedrijf!

2. Verzamel reviews

Mensen kijken steeds vaker naar reviews voordat ze een product of service kopen, dat doe jij zelf waarschijnlijk ook. Een gebrek aan reviews kan onbetrouwbaar overkomen. Verzamel daarom zoveel mogelijk reviews. Zorg voor minimaal vijf recensies, maar hoe meer hoe beter natuurlijk! Doe dit door actief aan klanten te vragen of ze een recensie willen plaatsen op Google. Je kunt reageren op de reviews. Met name bij negatieve reviews is dit aan te raden, daarmee laat je aan je toekomstige klant zien dat je feedback serieus neemt.

3. Update je adresgegevens

Laat uit je website blijken dat je een lokale vestiging hebt. Vermeld daarom je adresgegevens in de header en/of footer. Zo weten zowel Google als je klanten waar je bedrijf gevestigd is. 

4. Blijf relevant

Maak de titel van je Google pagina niet langer dan maximaal 70 karakter en herhaal hierin de relevante zoektermen zoals de plaatsnaam en/of regio.

5. Vertel wat je doet

Maak een duidelijke omschrijving van je bedrijf, je producten en wat je doet. Verwerk hierin ook je locatie. Maar maak het niet langer dan 150 karakters.

6. Geef de zoekmachine wat hij wil

Een sitemap is een blauwdruk van je website en helpt zoekmachines om je website te kunnen begrijpen. Daarom is het belangrijk dat je een duidelijke sitemap en navigatiestructuur maakt met in ieder geval een pagina per vestiging.

7. Online verwijzingen (linkbuilding)

Ook is het belangrijk om samenwerkingen, sponsoring en partnerschap te vermelden. Zorg ook voor dat je website vermeld wordt op websites van verenigingen en andere lokale bedrijven en nieuwssites. Zo bouw je aan ‘linkbuilding’ en geef je meer vertrouwen aan Google om jouw pagina naar voren te schuiven.

8. Check je websitesnelheid

Hoe belangrijk is laadtijd? Best belangrijk!  naast dat je voorkomt dat ongeduldige klanten wegklikken, is de websitesnelheid ook een wegingsfactor voor Google. Deze bepaalt hoe je website gerangschikt wordt tijdens een zoekopdracht in Google. Met de Page Speed tool van Google kun je gemakkelijk de snelheid van je website meten. Met een snelheid boven de 50 zit je goed.

9. Gestructureerde data

Gestructureerde data zijn stukjes code met een specifieke structuur die je gebruik om informatie over een webpagina te geven. Zo kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan. Eigenlijk vertel je dus via de gestructureerde data aan Google dat iets een foto, een review of een telefoonnummer is.

Maak daarom goed gebruik van de gestructureerde data voor lokale bedrijven zoals LocalBusiness. Bij de zoekmachines wordt er dan kenbaar waar je bedrijf is gevestigd, wat je openingstijden zijn en hoe ze je bedrijf kunnen bereiken.

10. Last but not least: Continuïteit

Continuïteit is key. Het blijven plaatsen van blogs, nieuws en updates van je website en social media kanalen geeft niet alleen je gebruikers een reden om de website opnieuw te bezoeken, maar ook Google.

Als je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, zit het met jouw lokale vindbaarheid op Google wel goed. Wil je online nog beter scoren? Kijk dan de webcollege van Paula van Gemen over hoe je pakkende teksten schrijft.