Kleine creatieve starters vormen bewezen banenmotor

Kleine creatieve starters vormen bewezen banenmotor

05-02-2013 StartersBanenmotor

Tegelijkertijd worden die startende bedrijfjes zelf steeds kleiner: van ruim vijf medewerkers gemiddeld, naar minder dan drie. Prof. dr. Arjan van den Born, die vandaag zijn inaugurele rede uitspreekt aan de Universiteit van Tilburg, spreekt van een “revolutie”. Van den Born is bijzonder hoogleraar creatief ondernemerschap.

De creatieve industrie – bestaand uit de media- en entertainment­industrie, kunsten en cultureel erfgoed en de creatieve zakelijke dienstverlening – is in de afgelopen jaren grotendeels een “freelance-industrie” geworden. Ruim 80% van alle creatieve ondernemers is zelfstandige. Daarbovenop heeft nog eens 15% een bedrijfje van maximaal vier medewerkers.  “Het wordt tijd dat er meer aandacht komt voor deze grootste groep creatieve ondernemers. De aandacht gaat nu veel te veel alleen maar uit naar de top-1% van grote ondernemingen. Terwijl de kleine ondernemingen nu al meer banen  blijken te scheppen dan grote”, aldus Van den Born.

Het aantal kleine creatieve ondernemingen groeide afgelopen jaren ongeacht de conjunctuur. Goede economische tijden (1998-1999; 2006-2007) kenden een sterke aanwas van zogenaamde “opportunity entrepreneurs”, in moeilijke tijden (2009-2010) met name van “necessity entrepreneurs”. Van den Born constateert dat vooral de technische mogelijkheden aan de wieg hebben gestaan van de revolutie in de sector. “De technologie heeft nieuwe netwerken, nieuwe verdienmodellen – zoals crowdfunding – en nieuwe samenwerkingsvormen – zoals distributed work en coworking – mogelijk gemaakt. De creatieve industrie barst van de innovatiedrang, de creativiteit en de passie. Een voorloper waar andere sectoren in Nederland een hoop van kunnen leren.”

Lees meer op: Businessbox.nl

Kleine creatieve starters vormen bewezen banenmotor