ZZP'er hanteert lage prijs

ZZP'er hanteert lage prijs

Van alle ZZP'ers werkt bijna 70 procent op basis van een afgesproken uurtarief, waarvan ruim 40 procent zonder een vooraf afgesproken maximaal aantal uren. Slechts 6,0% legt het risico bij zichzelf door op basis van een prestatieloon.

Opdrachten

ZZP'ers doen gemiddeld 19 opdrachten bij 3 opdrachtgevers. In 2013 verwachten ze gemiddeld één opdracht meer te krijgen. "Zzp’ers verwachten echter dat hun omzet in 2013 met ruim 9 procent zal dalen, voornamelijk omdat ze verwachten minder facturabele uren per project te kunnen draaien", legt Jeroen Sakkers van de ZZP Barometer uit. Hoewel de verwachting is dat het uurtarief gelijk blijft in 2013, daalde het wel met 9,1% ten opzichte van 2011.

Acquisitie vooral offline

ZZP’ers komen voornamelijk offline via hun opdrachten. Slechts 20 procent van de opdrachten wordt online binnengehaald: via bemiddelingssites, digitale netwerken of de website van de opdrachtgever. De top-3 wordt gevormd door mond-tot-mondreclame (23,1%), het fysieke, zakelijk netwerk (17,5%) en bemiddelingsbureaus (16,3%).

ZZP'ers zijn zakelijk het actiefst op LinkedIn (88,0%), daarna op Freelance.nl (27,6%), Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%). Tweederde van de zelfstandigen is het erover eens dat het gebruik van sociale netwerken in de werving toeneemt. Een kleine 65 procent van de opdrachten in 2012 door de ZZP'er zelf binnengehaald, zonder tussenpersoon.

Voor 2013 is de verwachting dat 3% meer opdrachten via derden – onder andere bemiddelingsbureaus – zullen worden binnengehaald.

Bron: ZZP Barometer

ZZP'er hanteert lage prijs